Dělník František z městské údržby se pravidelně pohybuje v okolí horské silnice mezi Mezibořím a Litvínovem. Na okraji vozovky obklopené lesy si ale dává velký pozor. „Když tam uklízíme a jede auto, tak musíme rychle uskočit do škarpy, aby nás nepřejelo. Řidiči tam jsou všelijací,“ svěřuje se během svačiny.

Příští rok si ji možná vychutná ve větším klidu. Meziboří chce postavit podél silnice chodník, který povede až dolů do Litvínova. „To bude dobrá věc. Zvýší nám to bezpečnost,“ konstatuje údržbář.

První krajské jamboree Přemysla Oráče u Matyldy v Mostě
OBRAZEM: Na Matyldě o víkendu tábořilo čtyři sta skautů. Měli jamboree

Meziboří připomíná ostrov s jedním mostem na pevninu. Městečko s necelými pěti tisíci obyvateli leží uprostřed hor a z údolí k němu vede pouze silnice, pokud nepočítáte klikaté lesní stezky. Kdo nejede autem nebo MHD, chodí do Litvínova a zpět po silnici. Cesta je dlouhá 1,3 kilometru a dá se ujít za čtvrthodinku. Chodce ale míjí desítky aut, autobusů a náklaďáků. Často z pruhu vyletí a končí ve stromech. „Je to tam nebezpečné, přitom po silnici často chodí i maminky s kočárky. Stavba chodníku určitě nebudou vyhozené peníze,“ říká 25letá Dominika.

Její kamarádka na mateřské upozorňuje, že neosvětlenou silnici používají v noci podnapilí hosté hospod, kteří se vracejí domů pěšky, když jim ujede poslední autobus. „Já bych tam pěšky už nešla, radši jedu autem nebo autobusem,“ dodá.

O koridoru pro pěší se mluví řadu let, teď je ale na dosah. „Projekt výstavby chodníku je ve fázi přípravy žádosti o dotaci,“ sdělil starosta Petr Červenka.

Ilustrační foto
Zemřel zakladatel šermu v Mostě Petr Lískovec

Náklady se odhadují na deset milionů korun, s podporou z programu IROP však město může ušetřit 95 procent nákladů. Pokud příspěvek v roce 2019 obdrží, začne stavět.

V Litvínově zastupitelé minulý týden schválili smlouvu o spolupráci s Mezibořím. Ta je podmínkou žádosti o dotaci. „Budeme jen partnerem, realizace projektu nás nebude nic stát,“ řekla vedoucí litvínovského odboru investic a regionálního rozvoje Eva Rambousková. Litvínov už dříve finanční spoluúčast odmítl, protože chodník chtějí hlavně lidé z Meziboří.

Další nezbytné formality si Meziboří také samo zajistilo, například souhlas od správy lesů i silničářů. „Za tu dobu, co o chodník usilujeme, je za námi kus práce,“ řekl starosta Červenka.

Práce u radnice

Chystaná investice má navázat na letošní stavby ve městě. Najatá firma dokončuje 1. etapu chodníku, který vede od radnice ke spodnímu okraji města, kde se má 2. etapou pokračovat do Litvínova. První městský úsek z dlažby stojí 2,5 milionu korun, díky dotaci zaplatí radnice milion. Stavba zapadá do rekonstrukce mezibořského náměstí, která stojí přes 16 milionů korun, z toho pět milionů tvoří dotace.

Chodníky mezi městy či obcemi nejsou na Mostecku nic neobvyklého. Například z Litvínova lze jít bezpečně do Lomu a Louky u Litvínova.

Ilustrační foto
Cena litvínovské plavecké haly roste. Projekt se prodražuje