Na historickém vlakovém nádraží v Louce u Litvínova je ticho a prázdno. Tady neuvidíte výpravčího s plácačkou, ani lidi v čekárně. Na budově z roku 1875 ani hodiny netikají. Ukazují pořád za dvě minuty čtvrt na dvě. Ručičky se zastavily jako celý provoz pod nimi. Významná výpravní stanice už neslouží ke svému původnímu účelu a je zavřená.

Příběhy opuštěných budov.Příběhy opuštěných budov.Zdroj: DeníkPo modernizaci regionální trati v roce 2021 chátrající kulturní památku nahradila sousední malá, dálkově řízená zastávka z betonu, kde zastavují vlaky mířící na Litvínov, Most, Louny či Ústí nad Labem.

Kdo v Louce vystoupí ze zvědavosti, do kulturní památky se sice nedostane, ale může si prohlédnout okolí a hlavně volně přístupný zastřešený prostor nástupiště. Uvidí třeba litinové sloupky s hlavicemi ve tvaru lotosového květu, pozůstatky pítka a výdejního okénka nebo prázdné místnosti za zaprášenými a zamřížovanými okny.

PŘÍBĚHY OPUŠTĚNÝCH BUDOV V ÚSTECKÉM KRAJI (kdy vycházejí):
12. 7. - Zapomentý mlýn u dálnice D8 - Siřejovice
19. 7. - Rozpadlý kostel v Rozbělesích mezi fabrikami
26. 7. - Opuštěné nádraží Louka u Litvínova
2. 8. - Vila továrníka na Ústecku
9. 8. - Nemovitost sériového vraha Mrázka
16. 8. - Kostel Výslunní
23. 8. - Ozdravovna Jetřichovice
30. 8. - Vitín pod Bukovkou
6. 9. - Hotel Máj v Ústí
13. 9. - Synagoga v Žatci.

Na jednom vnitřním parapetu nádraží v Louce stojí bílý šálek na kávu, jako kdyby si nějaký zaměstnanec drah jen někam na chvílí odskočil. Všude je ale pusto a zamčeno.

Současná podoba nádraží Vyšehrad
V Česku chátrají nádraží i továrny. Deník mapuje opuštěné stavby

Otevřené, tedy bez dveří, jsou jen menší a zdemolované místnosti na okraji budovy, kde leží nejrůznější odpad od starých pisoárů po jakési účetní knihy se seznamem alkoholu. Na opačném konci areálu oko návštěvníka potěší model hradu Kost z roku 1947 a nebo oplocená zahrádka, kde kvetou růže a zraje rybíz s rajčaty. V horním patře budovy totiž stále bydlí rodina bývalého zaměstnance drah.

Na nezvyklý nádražní klid si zvykla. „Máme pěkný byt 4 + 1 a vychovali jsme tu děti, takže v pohodě,“ svěřila se Deníku paní domácí Jana Ondráčková, když na jaře tohoto roku před nádražím uklízeli dobrovolníci. Cílem patriotů je totiž historickou budovu zachránit a dát ji novou, veřejně prospěšnou funkci.

Objekt patřící státu má na starosti Správa železnic, která zařízení nepotřebuje, ale je vstřícná ke snaze památku zachovat a oživit. Regionální správce proto jedná s Ústeckým krajem, který projevil zájem o převod budovy do svého majetku. „Aktuálně probíhají jednání o podmínkách samotného převodu a jejich upřesnění se zástupci Ústeckého kraje. Následovat bude předložení návrhu převodu objektu do mezirezortního projednání a k následnému rozhodnutí vlády České republiky,“ sdělil Pavel Tesař z generálního ředitelství státního podniku Správa železnic.

Opuštěná historická budova vlakového nádraží v Louce u Litvínova.Opuštěná historická budova vlakového nádraží v Louce u Litvínova.Zdroj: Deník/Martin Vokurka

V plánu je pak rekonstrukce budovy a její provozování v součinnosti s Oblastním muzeem a galerií v Mostě. Objekt by měl sloužit ke kulturním a turistickým aktivitám. Paralelně s tímto procesem byla uzavřena nájemní smlouva s oblastním muzeem na pronájem dílčích prostor ve výpravní budově pro možné využití v rámci muzejní činnosti, organizace výstav, prohlídek a zázemí těchto aktivit.

Iniciátorem udržení historické nádražní budovy v Louce u Litvínova pro další generace je Nadační fond Moldavská dráha / Teplický Semmering. Budova je totiž kulturní památkou společně s tratí Most – Dubí – Moldava v Krušných horách. „Tato dráha a výpravní budova v Louce u Litvínova jsou pro nás spojené nádoby,“ řekl předseda správní rady nadačního fondu Petr Fišer.

Přeshraniční spolupráce se saským Montanregionem pomáhá propagovat cenné industriální dědictví v Krušnohoří, kam kromě památek UNESCO patří také nádraží Louka u Litvínova i Moldavská dráha. Právě po ní se kdysi přepravovalo české uhlí k tavení rud ve Freibergu. Není proto divu, že zájmové skupiny na české i saské straně usilují o znovupropojení trati v chybějícím úseku Moldava – Holzhau.

Opuštěná budova nádraží v Louce u Litvínova

Kde stojí:
Historická budova stojí v ulici Nádražní na severním okraji obce Louka u Litvínova, poblíž silnice na Litvínov.
GPS lokace: 50°35'36.3"N 13°37'53.5"E
Kdy a kým byla postavena: Výpravní stanice byla vystavěna v roce 1875 a patřila pod Císařsko-královské státní dráhy. Nyní je kulturní památkou s Moldavskou dráhou.
Kdy a jakou zažila největší slávu: Výpravní budova byla od počátku součástí křižovatky dvou drah – Moldavské dráhy a trati Děčín – Chomutov. Nejvíce využívána byla do roku 1945.
Odkdy a proč chátrá: Stará nádražní budova je zavřená, protože po modernizaci trati z Oldřichova u Duchcova do Litvínova v roce 2021 vznikla v Louce u Litvínova dálkově řízená menší železniční zastávka.

Všechny příběhy hledejte postupně na www.denik.cz/opustenebudovy a ty z vašeho regionu i na vašem regionálním webu Deníku.cz.