Můžete specifikovat, k čemu konkrétně bude společnost AŽD Praha trať využívat?
Půjde o testování nových systémů zabezpečovací a telekomunikační techniky, které budou následně instalovány na české železniční síti.

Jaké vlaky, kromě turistických motoráčků, které už jsou o víkendech a svátcích v provozu, bude možné na trati vídat?
Po nezbytných úpravách na trati a doinstalaci zabezpečovacího zařízení bude trať nabídnuta k využití dalším dopravcům. V dohledné době tak budou k vidění vlaky i jiných dopravců. K jednání ale dojde až po převzetí a technických úpravách na trati.

Trať z Lovosic do Mostu je klasickou lokálkou. Vznikla na konci 19. století. Vede krásnou krajinou mezi řekou Ohří a Českým středohořím. Pravidelný provoz trval do roku 2007. Později se obnovil jen sezónní provoz pro turisty.

Obce se s tímto krokem Ústeckého kraje odmítly smířit a tak díky úsilovné práci starostů a dalších osob mají návštěvníci Českého středohoří stále možnost se do oblasti dopravit vlakem a navštívit tak mnoho zajímavostí Českého středohoří.

Základní údaje o lokálce:
Délka 44 km (s úsekem do Litoměřic 52 km), minimální poloměr oblouků 200 m, maximální stoupání 24 ‰, nejvyšší traťová rychlost 50 km/h, 17 zastávek a stanic.

Jedna z věcí, která zajímá zástupce obcí na trati, je, jakým způsobem budou zabezpečené železniční přejezdy. Lze v tomto směru očekávat nějaké změny?
Docílit bezpečných přejezdů bude zásadním úkolem. Stávající zabezpečení železničních přejezdů bude zmodernizováno. Navíc budou zprovozněna další přejezdová zabezpečovací zařízení tam, kde trať protínají důležité komunikace. Co se týče nepoužívaných anebo výjimečně používaných přejezdů, většinou u soukromých pozemků, tam, kde vede alternativní přístup, přejezd zrušíme. U pozemků bez alternativního přístupu pouze s přístupem přes přejezd se budeme snažit s majiteli domluvit například na zřízení uzamykatelných přejezdů, kdy klíč bude mít majitel pozemku.

Jaké investice v souvislosti se Švestkovou dráhou AŽD Praha dál plánuje? Lze už říci, jaký bude osud prodávaných budov?
Investice budou zcela jistě v řádu milionů korun jak do tratě, tak i do budov, které nejsou právě v dobrém stavu. Po opravách v nich budou nainstalovány technologie nutné pro testování našich zařízení a ty, které nevyužijeme, chceme pronajímat.

Začátkem měsíce se v Třebenicích uskutečnilo setkání zástupců nového majitele Švestkové dráhy se starosty obcí, které k trati přiléhají. Co bylo jeho výsledkem?
Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle účastníky jednání informoval o záměru uvést celou trať do takového stavu, aby byl provoz plynulý a mohla se sjednotit traťová rychlost. Toho bude dosaženo důslednou revizí celé trati. Trať bude řízena z centrálního dispečinku v Praze. Máme také v plánu zachovat provoz turistického vlaku o víkendech a svátcích.

Zástupci Místních akčních skupin na setkání představili výstupy z projektu Naše vlídná nádraží včetně architektonických studií budoucího využití objektů nádraží a okolí. V návaznosti na toto téma zástupci AŽD Praha informovali, že počítají se smysluplným využití stávajících budov.

Přítomní si také vyměnili řadu názorů na dílčí problémy a dohodli se na spolupráci, která se týká vzájemné informovanosti, diskuze například k možnosti změny umístění zastávek, nebo možného partnerství na čerpání dotací.