Litvínov opraví se státem oddechovou zónu Nové Záluží, Most investuje do jezera
Dva areály pro odpočinek, dva různé přístupy. Zatímco Most nasype další miliony do rozvoje nové jezerní oblasti, Litvínov musí odstranit závady v lesoparku. Obě lokality vznikly rekultivací šachet.
Už déle než pět let je zavřená cyklostezka na hrázi v areálu Nové Záluží v Litvínově. Praskliny zůstávají i na dalších cestách v lesoparku, který se otevřel v roce 2012 po rozsáhlé rekultivaci bývalého důlního území. Situace se má zlepšit v příštím roce, kdy město ve spolupráci se státem začne poškozená místa opravovat.
Stavaři dají do pořádku narušenou hráz s asfaltovou cyklostezkou a vybudují u ní veřejné osvětlení. Náklady, o které se podělí město a stát, vyplynou z veřejné zakázky, kterou administruje ministerstvo financí. V druhé etapě chce město řešit v areálu další potrhané asfaltové cesty. „Zvažujeme, že na některých místech by byly mlatové cesty,“ řekl místostarosta Karel Rosenbaum. Zpevněná plocha bez asfaltu by sloužila cyklistům, chodcům i rodinám s kočárky. Podle místostarosty je to rozumné, jednoduché a uskutečnitelné řešení, které zohledňuje geologické poměry v oblasti. „To podloží je tam nestabilní a nestabilní bude zřejmě pořád,“ vysvětlil. Město se opírá o odborný posudek, který označil asfalt za nevhodný. Kdyby se místa s prasklinami vyfrézovala a znovu pokryla asfaltem, za nějakou dobu by se vyskytly nové díry.
Nové Záluží ležící na okraji městských částí Hamr a Chudeřín je revitalizovaným územím po hlubinné i povrchové těžbě. První trhliny v asfaltu se objevily pár měsíců po otevření areálu. Některé závady se po reklamaci podařilo odstranit, velké trhliny na cyklostezce zhotovitel za reklamaci neuznal s odvoláním na postup podle projektové dokumentace. Vleklý spor nakonec skončil závěrem, že nikdo nepochybil, protože pohyby v podzemí nešlo přesně vypočítat.
Na nevyhovující stav odpočinkové zóny upozornil i patriot Jiří Mareš, autor petice za lepší Nové Záluží. „Nacpali sem desítky milionů a ono se jim to bortí. Stezky jsou popraskané a část z nich je zavřená. Lidé tu nemůžou ani pořádně jezdit na kolech,“ sdělil Mareš. Peticí, kterou podepsala stovka lidí, prosazuje mnohem rozsáhlejší úpravy parku - zřízení zooparku, lanového centra, příměstského tábora s chatičkami a zatopení jednoho z kanálů pro vodní sporty.
Zastupitelstvo se k petici vyjádří ve čtvrtek 26. listopadu. Městská rada už návrhy obsažené v petici zamítla a označila je za nerealizovatelné. Vyjma sanace hráze a cest radnice velké změny v Novém Záluží neplánuje. Obnovit chce ještě mobiliář a lesopark ponechat jako přírodní oddechovou zónu, která má dál sloužit i jako ochrana před povodněmi.
Areál o rozloze 35 hektarů se připravoval od roku 2005. Jeho výstavbu za 208 milionů zaplatil stát z takzvaných 15 ekomiliard. Definitivně tak zmizela stopa po šachtě Rudý Sever, která ukončila těžbu uhlí v roce 1965. Nahradil ho lesopark s třemi vodními plochami, můstky a plácky na hraní, jež je přístupná po asfaltových komunikacích pro pěší, cyklisty a in-line bruslaře a navazuje na cyklostezku napříč Litvínovem.
Nové Záluží je pro Litvínov něco jako jezero Most pro Most, protože obě lokality vznikly s pomocí státu na někdejším důlním území a slouží k rekreaci. Zatímco ale Litvínov řeší závady, Most další rozvoj, protože jezero o rozloze 309 hektarů se otevřelo teprve letos v září.
Minulý týden radnice nechala vysázet na hlavní pláži 20 vzrostlých borovic za zhruba 200 tisíc korun. „Počítáme s tím, že na jaře budeme v sázení pokračovat,“ informoval náměstek primátora Marek Hrvol. V návrhu městského rozpočtu na příští rok radní vyčlenili na jezero Most přes 10 milionů korun. V plánu jsou například veřejné osvětlení, další inženýrské sítě a mobiliář včetně slunečníků či lehátek.