„Školku 'Pod lesem' nám doporučil odbor školství, teď víme, že může Ondra chodit tři roky do školky, tak ještě neřešíme školu. Ale chtěla bych, aby chodil do školy v Litvínově, nedokážu si představit, že bych ho dala v šesti letech do Prahy na internát,“ řekla maminka Ondry Jana Krejčová, když si přišla včera pro syna do školky. Pospíchali zrovna do lidušky na flétničku.
Ondrovi i rodičům vychází zaměstnanci školky v Tylově ulici maximálně vstříc. „Teď má jeho asistentka dovolenou, tak je u něj vždy některá z učitelek,“ vysvětlovala ředitelka školky Marie Kramářová, když ohřívala Ondrovi polévku. Nedávno totiž lékaři zjistili, že musí mít bezlepkovou dietu. „Nejdřív jsme mysleli, že to s jídlem zvládneme sami, Ondrova maminka přinesla i obrovskou kuchařku, podle které bychom se mohli učit. Jenže pak jsme zjistili, že nemůže i takové potraviny, které jsme mysleli, že můžeme běžně používat,“ dodala ředitelka. Nakonec se tedy s maminkou dohodli, že vařit bude ona a ve školce mu vždy jídlo ohřejí.
S pochopením se maminka Ondry setkala i u hamerského učiliště. „Když listujete v katalogu s pomůckami, tak je vše drahé. Přemýšlela jsem, na koho se obrátit, aby nám je vyrobil. V učilišti v Hamru jsme si nechávali dělat různé věci, už když jsme si zařizovali byt,“ vzpomínala Krejčová, když ukázala, jak pro jejího syna vyrobili učni dřevěné placky s brailleovým písmem. „Takle brzy jsme nechali ty destičky vyrobit, protože Ondra zná naší abecedu. Hraje si s pěnovými písmenky. To mu pro život ale není k ničemu, tak chci, aby si už nyní osahával ty destičky. Děláme to například i ve výtahu, kde nám pan Hasman nechal přidělat destičku s čísly v Brailleově písmu, jak je to běžné už například v Praze,“ poznamenala Ondrova maminka.
Slepecká abeceda není první věcí, kterou pro Ondru učni vyrobili. „Už dříve pro něj udělali balanční desku. Moc jim za vše děkuji, oni se nebrání vyrobit pomůcky i pro jiné děti,“ dodala maminka.
To potvrdila i ředitelka Alena Přibylová. „Děláme hodně věcí například pro Oblastní charitu v Mostě. Není ani tak důležité, co naši žáci vyrobí – důležitý je ten přímý kontakt. Když náš student něco vyrobí, tak chceme, aby to předal tomu dítěti, které pomůcku potřebuje,“ řekla Deníku Přibylová.