Lence je 43 let a ze svého bytu u aquadromu viděla už hodně věcí. To, co pozoruje teď, ji ale naplňuje obavami. „Bude to mazec. Očekávám kalamitní stav,“ svěřuje se.

Z okna má výhled na uzavřenou silnici, kde začala přestavba trojúhelníkové křižovatky. Na svahu mezi Kahanem, aquadromem a panelákem „hokejka“ vznikne kruhový objezd. Lenka sleduje, jak překvapení řidiči zastavují u zákazu vjezdu a vracejí se hledat objížďku.

I ona jako řidička musela kvůli neprůjezdné zóně změnit své každodenní rituály. „Ráno se do práce dolů k dopraváku nedostanu a půlku Mostu budu na zpáteční cestě znovu objíždět. Bude to rušný a potrvá to dlouho,“ poznamená.

Radnice ujistila, že stavba s dočasným omezením dopravy je nezbytná. Kruhový objezd má být bezpečnější. „Výstavba potrvá čtrnáct týdnů,“ sdělila mluvčí radnice Alena Sedláčková. Až práce v srpnu skončí, vrátí se do normálu i MHD.

Staveništěm mohou projíždět jen autobusy 12 a 17, linkové spoje, policisté a záchranáři. V ulici Topolová u aquadromu nefungují obě zastávky MHD, protože vozovka, kudy autobusy pendlují mezi Kahanem a centrem města, je na křižovatce rozkopaná. Většina autobusů proto jezdí oklikou přes ulice Jana Palacha a Višňová.

Na parkovišti naproti Kahanu, u bloku 531 v ulici Šeříková, vznikla provizorní zastávka pro spoje 5, 18, 25 a 30 jedoucí k 1. náměstí. Zastávka blíže Kahanu slouží tak, jak jsou cestující zvyklí. Přesto dochází k nedorozuměním. „Prosím vás, tady odsud to jede na nádraží?“ ptal se dědeček hloučku lidí na provizorní zastávce. „Ne, když chcete na nádraží, tak musíte na druhou stranu ke Kahanu,“ řekli mu a on se s další cestujícím vydal na správné stanoviště. „Měsíc to je vyvěšený a lidi jsou zmatený,“ povzdechl si řidič autobusu. Senior se pak stejně vrátil a nově hledal linku 5. „Je to čurbes,“ zlobil se.

Komplikovanější to má i 66letá invalidní důchodkyně Mirka, která špatně chodí. „Před barákem nám zrušili zastávky. Musím ke škole nebo ke Kahanu, což je dálka. Jsem po operaci, takže jsem si vzala taxíka. Čeká mě ale další vyšetření,“ uvedla seniorka.

Dopravní podnik upozornil, že trasa linek 5, 18, 25, 30 a 50 ve směru od Prioru staví u speciální školy, ale ne u 14. ZŠ. Po otočce u Kahanu pak už jezdí po normálních trasách až na konečnou. V opačném směru vedou linky po stejné objízdné trase.

Někteří řidiči osobních aut porušují zákaz vjezdu a stejně jako autobusy 12 a 17 projíždějí staveništěm. Policie tam začala hlídkovat a pokutovat.

Nový kruhový objezd stojí město 6,7 milionu korun bez DPH a staví ho firma Herkul, vítěz veřejné zakázky. Její součástí je úprava vodovodu, veřejného osvětlení a vysázení keřů na vnitřním ostrůvku. „Mně ta stará křižovatka absolutně nevadila, každý si akorát musel ujasnit, komu dát přednost. Kruháč na svahu bude podle mě dělat problémy v zimě,“ tvrdí řidička Lenka. Podle odborníků, kteří připravovali pro město plán udržitelné mobility, kruhový objezd riziko nehod sníží.