Podle poznatků pacientů může být příčinou také přepracovanost lékařů. V mostecké nemocnici je totiž stále kvalifikovaných lékařů nedostatek. Nyní nemocnice začíná pociťovat i nedostatek absolventů. Situaci by měl zlepšit připravovaný personální plán.

Tři desítky stížností řešil za rok působení ve funkci pacientského ombudsmana pro Ústecký kraj senátor Vlastimil Balín (KSČM). V pěti případech se jednalo o smrt pacienta. Podle ombudsmana je třicet řešených případů jen špičkou ledovce, protože ne každý pacient využije svého práva a domáhá se pomoci. Ani v jednom ze třiceti případů z celého Ústeckého kraje prý nešlo o chronické stěžovatele.

Nedostatečná komunikace = nejčastější stížnost

Ve více jak osmdesáti procentech stížností se jednalo o nedostatečnou komunikaci mezi zdravotním personálem a pacientem nebo jejich příbuznými.

“Ne vždy byl dobře vysvětlen postup léčby, velmi často byl také použit vyloženě příliš odborný jazyk,“ řekl Vlastimil Balín. „Někdy jde i o jakousi aroganci lékařů, kdy předchozí zkušenost zdravotnického personálu s nedisciplinovaným pacientem zavedla lékaře nebo zdravotní sestru k paušalizaci pacientů. To příliš nesvědčí o profesionalitě,“ dodal Balín.

Podle Jiřího Vondry, tiskového mluvčího Krajské zdravotní, pod kterou mostecká nemocnice spadá, je nedostatečná komunikace problém nejen mostecké nemocnice. „Senátor Balín popsal skutečnost, která je dlouhodobým problémem celého českého zdravotnictví. Komunikaci lékařského a ošetřovatelského personálu s pacientem jako největší nedostatek potvrdila také poslední trendová analýza, kterou společnost Krajská zdravotní nechala zpracovat k pololetí tohoto roku,“ řekl Vondra.

Vedení nemocnice: Zlepšení je pro nás zásadním úkolem

„Snažíme se personální práci neustále kultivovat a vnímáme to jako zásadní úkol. Je nepochybné, že příčinou stížností pacienta na kvalitu péče je převážně selhání lidského faktoru. Chyby v komunikaci s pacientem, který je logicky ve vypjaté situaci, někdy vyústí ve stížnost i v případě, kdy byla péče poskytnuta v souladu se všemi zásadami,“ vysvětlil Jindřich Zetek, ředitel mostecké nemocnice.

Víceprezidentka Svazu pacientů ČR Blanka Cicková zaznamenala z poznatků pacientů, že špatná komunikace se může rodit také z přepracovanosti mosteckého zdravotnického personálu. Podle ombudsmana v Mostě chybí přes dvě desítky lékařů.

„U některých oborů je skutečně zatížení lékařů i středního zdravotnického personálu vyšší, ale to není důvodem k neprofesionálnímu chování. Komplikovaná personální situace je de facto ve všech nemocnicích v ČR, pouze se tento problém liší v odbornostech. Kvalifikovaných lékařů je málo a nyní začínáme pociťovat i nedostatek absolventů. Připravovaný personální plán by měl situaci v Mostě v příštím pololetí zlepšit,“ vysvětlil ředitel mostecké nemocnice.

Pomůže více lékařů a sester

Nedostatek personálu včera potvrdil i mluvčí společnosti krajská zdravotní Jiří Vondra. „Lze souhlasit s názorem na spojitost s nedostatkem lékařského personálu, který je z pohledu na věc problémem nadřazeným, a to opět republikovým,“ řekl Jiří Vondra. „Vedení Krajské zdravotní si skutečnost těchto nedostatků uvědomuje a přistupuje k problematice aktivně. Nábor kvalitního zdravotnického personálu, průběžné a další vzdělávání tohoto personálu, investice do vzdělávání pracovníků společnosti, ale i jejich zainteresovanost v pracovním procesu, jsou nezbytnými předpoklady, aby se dlouhodobě sledovaný trend začal obracet k lepšímu,“ dodal Vondra