Obec Obrnice je jednou z mála vesnic v Čechách, která má po vzoru měst své technické služby. Zaměřují se hlavně na úklid, údržbu komunikací, veřejné zeleně a dětských hřišť či sběr a likvidaci odpadu. V plánu je další zlepšování zázemí a vybavení. Počítá se s vyšší kvalifikací personálu. „Chceme jít s dobou. Naší vizí je v budoucnu nabízet služby i okolním obcím za výhodných podmínek,“ sdělil ředitel příspěvkové organizace Technické služby Obrnice Václav Pastyřík.
Jedenáct stálých zaměstnanců doplňují podle potřeby muži a ženy zařazení do programu veřejně prospěšných prací nebo programu společensky účelná pracovní místa. Přednost dostávají místní, ve většině dlouhodobě nezaměstnaní.
Cílem organizace je podle finančních možností vytvářet co nejvíce kvalifikovaný tým, který zvládne řadu řemesel. Na trhu práce, kde velké podniky lákají na vyšší platy, není ale snadné sehnat odborníky. „Teď máme radost z toho, že jsme získali elektrikáře, který navíc ovládá další profese, které využijeme,“ řekl ředitel. Obec má řadu zařízení, například školu, kulturní dům, nízkoprahové centrum a také 130 bytů, o které se technické služby také starají v rámci bytové správy pro obec. „Kdybychom si na všechny práce, drobné opravy a údržbu měli najímat externí firmy, obec to vyjde dráž,“ uvedl ředitel.
Podle starosty Stanislava Zaspala se technické služby osvědčily. I on vidí budoucnost v tom, že se bude nadále zvyšovat podíl kvalifikovaných zaměstnanců, protože podpora státu na vytváření dočasných pracovních míst na běžnou údržbu už není tak výhodná a stabilní jako dřív a nároky na dovednosti se zvyšují. „Už to není jen o seči trávy a o úklidu, ale jedná se i o náročnější práce například v péči o bytový fond,“ sdělil starosta.
Technické služby nyní kupují nový vlaník. Vlastní už třeba nákladní vůz IVECO na kontejnerovou přepravu bioodpadu nebo nepořádku od popelnic, kde se pravidelně válí i starý nábytek, který lidé nevozí do sběrného dvora. Tento nešvar obec zatěžuje. Objemného odpadu je už jako běžného smetí. Hledá se řešení, jak tomu čelit. „Politika EU nás nutí k tomu, že s odpadem budeme muset pracovat daleko víc než teď,“ připustil ředitel.
Pomoci by mohlo rozšíření areálu technických služeb. Stojí u něj opuštěný objekt, jehož demolice se připravuje. Uvolněná plocha se má využít na sklad či umístění kontejnerů na objemný odpad.
Technické služby Obrnice obec založila v roce 2016 s cílem vytvořit sociální firmu zaměstnávající místní obyvatele, jež mají problém najít uplatnění. Místní samospráva se tehdy inspirovala podobnými podniky v Rakousku, Polsku a Nizozemí. Budova pro personál a techniku vznikla revitalizací části zdevastované ulice u vlakového nádraží, kde obec získala pozemek.
Do nových prostor u nádraží se organizace začala stěhovat v létě 2021 a v prosinci začala v areálu fungovat naplno. Areál nechala vybudovat obec za 15 milionů korun. Většinu nákladů ve výši 9,5 milionu korun pokryla dotace ministerstva průmyslu a obchodu z programu regenerace podnikatelského využití starých průmyslových zón, takzvaných brownfieldů.
V revitalizaci ulice Nádražní chce obec pokračovat. Zbylé původní objekty stavby jsou totiž zdevastované a staly se vyhledávaným místem bezdomovců a sběračů kovů. Jde však o nákladný projekt, obec proto hledá další možnosti spolufinancování z dotačních programů. Bytová správa nadále sídlí ve vile u obecního úřadu.
Obec Obrnice s 2 230 obyvateli se nachází v údolí chráněné krajinné oblasti České středohoří nedaleko města Mostu. Je správní jednotkou také pro sousední Chanov a České Zlatníky. Obci se daří čerpat dotace, dosud inkasovala zhruba 140 milionů korun. Příprava projektů se žádostí o granty umožnila samosprávě pracovat se sociálně slabými občany, kteří jsou v mnoha případech těžce zadluženi. Z příspěvků ministerstev či EU obec například opravila základní a mateřskou školu, vybudovala kulturní a společenské centrum, nové náměstí, dětská hřiště, chodníky, veřejné osvětlení, zapojila také zejména Romy do veřejně prospěšných prací a veřejné služby. Za integraci Romů do většinové společnosti Obrnice získaly ocenění Rady Evropy.