Hmotnost jednotlivých kusů překračuje 300 tun. Historicky nejtěžší zakázka, kterou kdy Česko-saské přístavy překládaly, dorazila do cíle díky vysoké hladině Labe.

"V tomto se ukazuje nezastupitelnost lodní dopravy, kdy takto těžké kusy jsou po silnici na větší vzdálenost téměř nepřepravitelné," řekl ČTK vedoucí obchodního úseku Česko-saských přístavů Zdeněk Štol.

První dva kusy vyloží pracovníci přístavu dnes, ve čtvrtek dovezou plavidla další dva a v pátek poslední. V pondělí vyrazí již po silnici těžký náklad do 50 kilometrů vzdálených Počerad. Přeprava celé zakázky zabere podle Štola deset až 14 dní. "Řidiči na trase musí počítat s tím, že náklad mohou potkat," uvedl Štol. Kvůli vysoké hmotnosti zásilky budou podepřeny některé přejezdové mostky, na dvou místech se budou zvedat elektrické troleje a některých dalších telefonní dráty. "Tradičním problémem jsou kruhové objezdy, jejichž počet neustále roste, ale s tím si budeme muset poradit," dodal Štol.

Přepravu zásilky po Labi zajišťuje německá rejdařská společnost, náklad vezou české remorkéry s českou posádkou v polských vanách. "Takže je to taková mezinárodní spolupráce," uvedl Štol. Upozornil také na to, že zakázka se včas dostane k zákazníkovi díky dobrému vodnímu stavu. "V jiných letech v tomto období bývá většinou v Labi málo vody, letos je to hodně o štěstí, léto nám opravdu přálo," řekl Štol.

Vysoký vodní stav přes prázdninové měsíce umožnil vytěžovat lodě na větší část kapacity. "V letošním roce jsme také zaznamenali zvýšený zájem o překlad těžkých kusů, a to v relaci export i import. Co se týče přepravy sypkého materiálu, je to asi stejné jako loni," uvedl Štol.

Zájem zákazníků o lodní dopravu je podle Štola obrovský. Její provoz však určuje splavnost Labe. "Nejsme schopni celoročně zajistit vodní stav, proto nemůžeme konkurovat přístavům v Německu či Nizozemsku," řekl.

Společnost Česko-saské přístavy je dceřinou firmou německé Sächsische binnenhäfen Oberelbe (Saské přístavy Horní Labe), kterou stoprocentně vlastní Svobodný stát Sasko.

Lodní dopravci si opakovaně stěžují na likvidační plavební podmínky. Celoroční splavnosti největší české řeky by podle nich pomohlo vybudování plavebním stupňům na dolním Labi pod Ústím nad Labem. Ministerstvo dopravy už připravilo plán na podporu labské nákladní dopravy. Její prioritou je výstavba plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči. Materiál ale neobsahuje jeden ze základních požadavků rejdařů, kterým jsou kompenzace prokazatelné ztráty za nesplavné dny v roce.