Už při vstupu do vlaku na vás dýchne moderní, čisté a příjemné prostředí s mnoha tlačítky, měkkými polstrovanými sedadly a dokonce i první třídou. Bezbariérový vlak usnadní cestování vozíčkářům, maminkám s kočárky i starším lidem.

„Vlak je plně řízený počítačem,“ říká ve svém útočišti strojvedoucí Jaroslav Makrlík. „Počítač řídí chod elektrické soupravy, klimatizaci, která zvyšuje pohodlí cestujících i vizuální a hlasový informační systém. Má to i autopilota, takže vlak je schopný dodržovat navolenou rychlost, včetně případných zpomalení na trati. Dokonce umí zastavit v určeném cíli s přesností na půl metru. Pro včasný dojezd dokáže vlak zapojený v systému spočítat potřebnou rychlost, aby ve stanicích byl přesně na čas. Takže zvládne dohnat případné zpoždění, protože dokáže jet rychlostí 140 km/h,“ dodává vlakvedoucí.
Vzduchem ovládané dveře se po zmáčknutí tlačítka potichu otevřou a po chvilce zavřou. Super zábava pro děti při dlouhé cestě. „Široké dveře umožňují rychlou výměnu cestujících. Ve stanicích se tedy budete zdržovat kratší dobu, zkrátí se tím i čas jízdy, vyzdvihuje přednosti vlaku Věroslav Lipavský z Krajského centra osobní dopravy.

A záchodky, dosud postrach cestování? „Tak jako jsou dvě místa pro nástup vozíčkářů, jsou tu i dvoje záchody pro postižené. A jsou opravdu velké, v klidu se sem vejdou i tři lidé,“ pokračuje Lipavský. Má pravdu, záchody jsou naprostý luxus. Tlačítko – teče voda. Tlačítko – kápne mýdlo. Tlačítko – fén vám suší ruce. Tlačítko – a jste ze záchodu venku.

A to jsme ještě nebyli v první třídě, kterou dvoupatrové soupravy nabízejí. Už druhá třída připomíná palubu letadla, ale jednička? Ještě více prostoru pro cestující. Velké stolky, pod kterými najdete třeba zásuvku na 220V.

„Jsem přesvědčen, že tyto soupravy nejsou v ničem horší než třeba luxusní vlaky EuroCity, které provozujeme mezi Děčínem, Ústím a Prahou,“ říká Petr Hinterholzinger, ředitel Krajského centra osobní dopravy v Ústeckém kraji. A cestující, například manželé Jančálkovi, to potvrzují: „Kdyby na trati jezdily takové vlaky, pak se cestování nemusíme bát.“

Nové elektrické soupravy CityElefant plánují České dráhy nasadit v Ústeckém kraji až po skončení testů, jejichž cílem je vychytat „mouchy“ na softwaru elektronického řízení vlaku. Na trati Děčín – Ústí nad Labem – Most – Kadaň jich má jezdit celkem sedm a první tři již v průběhu roku 2010.
„Celkový rozsah investic do modernizace a nových souprav v příštích dvou letech v Ústeckém kraji přesáhne 2 miliardy korun,“ říká náměstek drah Antonín Blažek.

V současnosti nasazují České dráhy v oblasti Šluknovska již modernizované soupravy Regionova. Osm motorových jednotek bude jezdit na tratích Děčín – Rumburk, Rumburk – Dolní Poustevna a dále do Německa a případně až do Děčína.