Nadnárodním společnostem nevadí vysoká nezaměstnanost ani konkurence asijských prodejců. Argumentují analýzami, že více už rozhoduje kvalita výrobků než cena. Chudší lidé častěji kupují na splátky. Podle expertů z Cushman & Wakefield obchodníci s nemovitostmi dosud Ústecký kraj spíše podceňovali. Loni existovalo v ČR průměrně 143 metrů čtverečních plochy moderních obchodních center na tisíc obyvatel. Na severu Čech to však bylo pouze 73 metrů čtverečních. „S otevřením nákupního centra Central Most se tento průměr zvýší na 95 metrů čtverečních na tisíc obyvatel,“ sdělil Anco Fourie, vedoucí oddělení výzkumu trhu z Cushman & Wakefield, která radí investorům v 55 zemích světa. V Mostě zajišťuje nájemce pro Central Most, který vzniká u 1. náměstí. V centru Mostu otevřou za rok obchody Hypernova, C&A, Orsay, Exe, Kenvelo, Time Out, Intersport Drapa, Baťa a řadu dalších firem. „Ničí nás zahraniční obchodní řetězce, tolik marketů nemá ani Praha a německé pohraničí,“ shodují se místní obchodníci. Odcházejí například z Delty. „Překvapuje mě to,“ řekla v poloprázdném středisku zákaznice Bohumila Nováková. V nových prodejnách v Atolu včera vykládali zboží Asiaté. Pražská firma chystá stavbu obchodů mezi Intersparem a Penny, místní firmy budou kupovat pozemky v ulici Višňová pro stavbu dalších komerčních objektů. Nastupuje i konkurenční, osobní prodej spotřebního zboží. Mezinárodní společnost Zepter International chce v kraji výrazně posílit svou obchodní síť. „V ústeckém regionu je stále velký potenciál, který můžeme využít,“ sdělil ředitel firmy Jiří Bunda.