Tělesně handicapovaným vychází instituce vstříc bezbariérovými přístupy do budov, i na hluchoněmé obyvatele jsou ale v Mostě připraveni. „Využíváme služeb tlumočnice do znakové řeči, ale několik úřednic ovládá základy znakového jazyka,“ informovala tisková mluvčí mosteckého magistrátu Alena Sedláčková. „Většina klientů ale již ví, na koho se má obrátit a s tlumočnicí rovnou přicházejí,“ dodala mluvčí.

V nouzi budou psát

Stíženou situaci mají sluchově a řečově postižení lidé i při volání o pomoc. To však mostečtí strážníci vyřešili komunikací přes SMS. „Hluchoněmí lidé mohou využívat číslo mobilu 723 863 777 k napsání SMS,“ sdělila Ilona Kozlová, mluvčí mosteckých strážníků. Lidé by do zprávy měli uvést, v jaké situaci se nacházejí a také místo a své jméno. „Ihned k nim vyjede hlídka strážníků a na místě situaci řeší,“ dodala Kozlová.

Občanské sdružení APPN, které se věnuje zavádění moderních technologií do komunikace neslyšících, přišlo s převratnou novinkou.

Tlumočení po síti

Inovací je software umožňující on-line rozhovor úředníka s občanem prostřednictvím internetového připojení, s vizuálním kontaktem a archivací záznamu z návštěvy.

Program umožňuje, aby klient navštívil úředníka ve virtuální kanceláři. Oba se navzájem uvidí. „Neslyšící občan může využít on-line tlumočení do znakového jazyka, kdy se třetím virtuálním účastníkem návštěvy stává službu konající pracovník celorepublikového on-line tlumočnického centra a simultánně překládá vzájemný rozhovor úředníkovi do českého jazyka a neslyšícímu do znakového jazyka,“ vysvětlila Marie Horáková, ředitelka APPN.

Pavlína Nevrlá