Část řidičů protestuje. Očekávali parkování zadarmo. Náměstek primátora Luboš Pitín argumentuje větší bezpečností. Hovoří o „bandách lupičů", kteří teď berou z aut hlavně navigace. Státní policie připouští, že počet takových zlodějen loni vzrostl. Nová parkoviště budou pod dohledem. „Byl bych rád, kdyby tam byla služebna městské policie," řekl Mosteckému deníku šéf strážníků Bronislav Schwarz.

Existuje plán najmout několik nezaměstnaných civilistů z evidence úřadu práce. Ten by nová pracovní místa hlídačů dotoval ze státního. Zisk z parkovného by šel do městské kasy. V ní končí ročně dva miliony korun, které strážníci vyberou na parkovištích se svými služebnami v ulicích F. Halase a Pionýrů. Letos se výnos zvýší, protože strážníci mají unimobuňku i u nového parkoviště u Kosmosu. Pokud to projde, bude se i na Liščím Vrchu platit za místo 400 korun měsíčně.

Obě parkoviště město postaví na okraji sídliště u křižovatek ulic Okružní a J. Ševčíka. Jedno bude místo palouku u silnice a pojme podle rozpočtu až 129 aut, druhé vznikne zrušením sousedního oploceného soukromého parkoviště u školky, které je na městských pozemcích a které město rozšíří o dalších 33 míst.

Zřízení služebny městské policie by bylo podle Schwarze pro místní přínosem, protože v ní vyřídí například formality po odtahu aut překážejících při čištění ulic. Majitelé by nemuseli chodit na opačný konec města, kde auta končí.

Plán výstavby nových parkovacích míst rozdělil řidiče na Liščím Vrchu na dvě hlavní názorové skupiny. Shodují se jen v tom, že sídliště místa potřebuje. Vyplynulo to z rozhovorů Mosteckého deníku s obyvateli hustě osídlené obytné zóny.

První skupina, do které patří zejména senioři a rodiny s nižšími příjmy, chce neplacená a volně přístupná parkoviště. „Parkoviště ano, ale ne placená. Žije tu hodně důchodců a nezaměstnaných, a proto si myslím, že se nová místa nezaplní. Lidi na ně prostě nebudou mít," řekl jeden ze seniorů, který platí tisíce korun ročně za vyhrazené stání, aby měl auto na očích, ale není spokojen s údržbou stání. Další naopak hovoří o tom, že dvě nová parkoviště stačit nebudou, protože se rychle zaplní, ale ulice to neuvolní. „Aut přibývá. Rodiny dnes mají dvě i více aut. Když se loni otevřelo městské parkoviště u Tornáda, zaplnilo se, ale v okolí je stále komplikované zaparkovat," zazněl další postřeh.

Druhá skupina řidičů, která je ochotna platit, nová oplocená parkoviště uvítá. Soukromí provozovatelé ale radost mít nebudou. „Na městské oplocené parkoviště si auto určitě dám, když bude levnější. Proč platit víc?" svěřil se řidič, který na soukromém parkovišti u 18. ZŠ platí měsíčně 750 korun. Kdysi parkoval v uličkách, ale tam mu někdo auto poškodil při špatném manévrování v kolonách aut. Domnívá se, že nová placená parkoviště budou užitečná pro všechny. Řidiči, kteří tam auta přemístí, uvolní bezplatná místa ostatním. Ti budou více ohroženi krádežemi věcí z aut. Jejich počet v okrese už několik let roste. V roce 2011 policie řešila 393 případů, o rok později 414 a loni 585. Dříve řadu zlodějů lákala autorádia, dnes berou spíše navigace. „Jsou drahé," vysvětluje policejní mluvčí Ludmila Světláková. Řidiči mohou krádežím předejít, když nenechají uvnitř vozidel cennosti.

Nedávno někdo ukradl v Mostě během chvilky z auta špičkový notebook, zatímco si jeho majitel odskočil do obchodu. Další řidič během 15 minut přišel o zabudovanou navigaci. Škody vyčíslil na 43 tisíc včetně rozbitého okna. „Zloději se zaměřují na navigace," potvrdil Zdeněk Urban, šéf litvínovských strážníků. Ti na počátku března oznámili, že je opakované krádeže navigací přiměli k častějším nočním kontrolám parkovišť.