Příčina se hledá řadu let. „Historie zápachových epizod se datuje až k roku 2002, již tenkrát se objevily první informace na ministerstvu. Možných původců je několik, někteří jsou na německé straně, ale někteří také na české. V seznamu figuruje i Unipetrol. Stále ovšem nemůžeme skutečného původce zápachu identifikovat," řekl Brabec na tiskové konferenci v Unipetrolu.

OBAVY O ZDRAVÍ

Češi a Němci pracují na vývoji měřících metod, které by umožnily problém vyřešit. Zápach by měly způsobovat merkaptany, organické sloučeniny síry. „Nepříjemný zápach je jedna věc, ta druhá je ale lidské zdraví. Z naší strany se jedná především o obavu z možných zdravotních dopadů, které by tyto látky mohly mít," sdělil saský ministr. Schmidt ocenil, že čeští partneři mají velký zájem na vyřešení situace. Obě strany se zapojily do projektu Otcom, který je podporován Evropskou unií a umožňuje provést opakovaná měření za různého počasí a na různých místech. Na základě komplexního průzkumu se poté může hledat řešení. První výsledky by měly být k dispozici v roce 2017.

Setkání se konalo v Unipetrolu také proto, že ministr a jeho tým si vyžádali setkání s jeho představiteli, aby se blíže informovali o incidentu z loňského srpna. Německé zástupce zajímalo především to, jak Unipetrol s celou situací dále naložil a jaké kroky z ní vyvodil. Schmidt by ocenil ještě větší zlepšení v hlášeních o krizových situacích, ale již nyní je podle něj vidět posun směrem k lepšímu.

Ministři probrali také stav tetřívků v Krušných horách, vznikla společná pracovní skupina na jejich ochranu. Dále se věnovali problematice elektromobility, kdy by chtěli v Česko-saském Švýcarsku zrealizovat projekt speciálních cyklostezek. Podobný už funguje na území Šumavy a Bavorska.