Dulig pak na svém facebookovém profilu prozradil, že jeho úřad už kvůli obnovení spojení mezi Mostem a Freibergem zadal studii proveditelnosti a na její vypracování uvolnil peníze.

Podle Českojiřetínského spolku by nové koleje pomohly celkovému oživení oblasti a zvýšil by se turistický ruch. „Rozhodnutí saského ministerstva dopravy považujeme za výsledek dlouhodobé činnosti zájmových skupin Moldavská/ Freiberská dráha, které vznikly v roce 2017 a které sdružují města, obce a další instituce z obou stran hranice s cílem rozvoje historické přeshraniční trati Most – Moldava – Freiberg. A to nejen jako technické památky, ale i jako významného dopravního spojení pro turismus i pro osoby dojíždějící za prací či žáky,“ řekl předseda Českojiřetínského spolku Petr Fišer a dodal, že zejména na saské straně se v současné době posiluje role této trati také v oblasti dopravy zboží.

Spolek svolal už dvě česko-německé konference. Druhá se konala letos v březnu. Stavbu osmi kilometrů z Holzhau do Moldavy nyní podle jejích závěrů podporují všechny německé obce od hranic až po Freiberg. V cestě by neměly stát žádné technické obtíže. Takzvané traťové těleso – tedy náspy, zářezy a mosty – je zachovalé. „Chybí jeden osmimetrový ocelový viadukt. Trasa se musí upravit, vyčistit, navézt štěrk, ale není třeba nový zásah do krajiny,“ říká Fišerův kolega ze spolku Jan Setvák.

Cena stavby v úseku turistické stezky, kde Němci v zimě udržují tratě pro běžecké lyžování, se odhaduje na milion eur na kilometr.

Na studii proveditelnosti obnovení spojení se podle ministra Duliga už pracuje. „Výsledek bude pravděpodobně za rok, studie bude stát mezi 60 a 80 tisíci eur,“ napsal německý regionální list Freie Presse s citací tiskového odboru saského ministerstva.

„Jsme připraveni“

Česká strana to vítá. „Trať chybí pouze na německém území, ČR s obnovou trati nemá žádný problém. Klíčová je však pozice federálního ministerstva dopravy, které má železniční infrastrukturu ve své gesci,“ zmínila mluvčí českého ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Obě tratě spojující dvacítku českých a německých obcí a měst tvořily v letech 1885 až 1945 jeden celek. Po druhé světové válce se ale hraniční úsek zrušil a mezi Holzhau a Moldavou chybí přibližně osm kilometrů kolejí. Podle místních organizací se dráha Most – Moldava – Freiberg stane významnou dopravní trasou oživující cestovní ruch. Na české straně je navíc kulturní památkou.

Partneři v Krušnohoří se také shodují, že pro přípravu projektu je vhodný čas, protože obě země ekonomicky prosperují.

„Podporou provozu dráhy chceme zachovat atraktivitu pro turisty,“ řekla už dříve místostarostka Moldavy Eva Kardová.