Když v Mostě jedete nebo jdete nakoupit do Lidlu u Kahanu, musíte být ve střehu. Při dopravní špičce místní kruhový objezd ucpávají kolony aut a chodců. Plynulost a bezpečnost dopravy je fuč. A hůř má být i jinde. „Některé křižovatky v Mostě už nebudou schopny kapacitně unést počet automobilů,“ připustil náměstek primátora Marek Hrvol.

Odborníci odhadli, že do roku 2030 vzroste počet aut v Mostě skoro o pětinu, což je téměř pět tisíc vozidel. Silniční doprava má přitom zůstat tou hlavní. Už teď to znamená zhruba 150 tisíc jízd auty za 24 hodin.

Navrhované úpravyIlustrační foto.V Mostě se mají do roku 2030 upravit tyto křižovatky: U Luny, u Lidlu, u Prioru (včetně zklidnění třídy Budovatelů), ČSA - Chomutovská, Čepirožská - Žatecká, Pražská - Na Sadech (Vtelno), SNP - Pod Resslem (včetně zklidnění ulice SNP). Součástí změn mají být zvláštní vyhrazené pruhy pro autobusy či jejich upřednostnění semafory.

Za pár let proto nebudou výkonnostně stačit ani osvědčené „kruháky,“ které kdysi vznikaly jako houby po dešti pro lepší regulaci dopravy. Příkladem přetížení je právě křižovatka Kahan - Lidl. „Tam už jsme na maximu teď,“ potvrdil Hrvol.

Nárůst dopravy ve spádové oblasti tří nejlidnatějších sídlišť ovlivnila překotná výstavba nových obchodů. Proto se hovoří o lokálním městském centru Kahan. „Pohybuje se tu více lidí než v samotném centru města,“ sdělil architekt Vít Holý z občanské iniciativy Moje město, moje místo.

Nevyhovující křižovatkou a jejím okolím se budou zabývat projektanti, kteří mají navrhnout úpravy. „Křižovatka je jádrem problémů celé lokality,“ podotkl dopravní inženýr Pavel Roháč.

Silnici přebíhají stovky lidí

Například u nedalekého Penny přebíhají silnici mezi auty a autobusy stovky lidí. „Ulice Višňová je totálně přetížená,“ postěžoval si jeden z místních obyvatel.

Magistrát uvažuje, že by zatím zvýšil bezpečnost radarem na měření rychlosti se záznamem přestupků.

Komplexní úprava vybraných křižovatek v Mostě se má do roku 2030 řešit postupně pomocí akčních plánů. Ten první zahrnuje letošní přestavbu trojúhelníkové křižovatky ulic Lipová - Topolová - Zdeňka Štěpánka u aquadromu na kruhový objezd. Radní chtějí vyhlásit veřejnou zakázku na stavitele v březnu.

V dalších letech počítají například s proměnou „téčkové“ křižovatky ulic Jana Palacha - Topolová u bývalé Billy, kde plánovaný kruhový objezd zřejmě doplní slepé rameno do parku Šibeník, který se má rozvíjet jako centrální rekreační oblast.

Na seznamu úprav se objevily i křižovatky u Luny a u Prioru, kde je v návrhu velký kruhový objezd s absolutní předností pro tramvaje projíždějící středem a úprava nebezpečného přechodu pro chodce ve spodní části „Skupovky“, kde se přechází přes čtyři pruhy bez ostrůvků. Vylepšovat se má i nevyhovující křižovatka ulic SNP - Pod Resslem.

Snaha o větší plynulost dopravy, kterou nebude snadné zajistit, by mohla omezit i negativní vlivy na zdraví obyvatel. Hlavním zdrojem hluku v Mostě jsou právě auta. Celkovým hlukem jsou nejzatíženější ulice Pod Lajsníkem a třída Budovatelů. „Celkový počet obyvatel ovlivněných hlukem je v Mostě téměř trojnásobný oproti Litvínovu,“ píše se v hlukové studii, která je součástí chystaných změn v rámci Plánu udržitelné městské mobility. Centrum Mostu navíc trápí prach a oxid dusičitý.