U školy v Obrnicích stojí maminka a diví se, proč je kolem rušno. Když se dozví, že přijede ministr školství, zastane se učitelů. „Sem na školu chodily obě mé děti. Na prvním stupni to bylo skvělé, ale na druhém už horší. Ne kvůli učitelům, ale kvůli žákům. Tady je to samá migrace, jsou tu rodiny ze Slovenska i Anglie,“ řekla žena uprostřed sociálně vyloučené lokality, kde je těžké pedagogy udržet.

Aby ministr Robert Plaga přijel právě sem, prosazovala Drahomíra Miklošová, místní radní a členka předsednictva Hospodářské a sociální rady Mostecka, která volá po změnách. „Měla jsem velký zájem o to, aby se pan Plaga seznámil s prostředím školy, která je v sociálně vyloučené lokalitě, a proto je poznamenaná celou řadou problémů, hlavně chováním dětí a nedostatkem učitelů,“ uvedla Miklošová.

Shánějí pedagogy

Podle ní si učitelé v rizikovějším prostředí zaslouží vyšší ohodnocení. „Máme tu třeba děti navrátilců z Anglie, které neumějí pořádně česky ani anglicky. Věkově jsou zařaditelní do vyšších ročníků, ale znalostmi a schopnostmi jsou na úrovni 1. třídy. Pro školu i obec je to velký problém,“ dodala radní.

Škola, kterou obec naštěstí masivně podporuje, se potýká s fluktuací a stojí hlavně na srdcařích. „Potřebovali bychom kvalifikované učitele a vstřícné rodiny,“ svěřila se ředitelka Vladimíra Strolená, která investuje do inzerátů, ale nové pedagogy nemůže sehnat. Potíž je i s neustálou migrací žáků, která narušuje třídní kolektivy.

Plaga, který školu ve středu odpoledne navštívil, si poznamenal i varování dalších ředitelů škol v Ústeckém kraji, kteří za ním do Obrnic přijeli. „Na ministerstvu děláme v poslední době spoustu kroků, a ne nahodilých, které povedou ke zlepšení situace ve školství,“ prohlásil.

Podle ředitele 8. ZŠ v Mostě Romana Zieglera školy trápí budoucnost učitelské profese. Navrhuje změnit systém vzdělávání na pedagogických fakultách, protože krize v obsazování volných míst se prohlubuje. „Už nejde jen o matikáře, fyzikáře a informatiky, dnes je problém se vším. Mám 14 dnů inzerát na češtináře, ale nikdo se nehlásí,“ řekl. Podle něj jsou učitelé vzděláváni jako odborníci, kteří se hodí spíše do firem, kde dostanou víc peněz. „Nepotřebuju aprobovaného učitele, který má skvělé teoretické znalosti, když neumí přitáhnout děti a nezvládne 25člennou třídu,“ dodal ředitel. Podle něj by školám prospělo, kdyby mohly bez výtek inspekce přijímat šikovné lidi s nižším vzděláním, kteří umějí pracovat s dětmi.

Plaga chce prosadit novelu zákona o pedagogických pracovnících, aby na školách mohli naplno učit i lidé s různým vysokoškolským vzděláním s tím, že si doplňující pedagogické studium dodělají do tří let po nástupu. „Je to sekundární kanál, který umožní dostat do škol lidi z praxe a zastavit personální propad,“ sdělil ministr.

Pedagogická komora nesouhlasí. „Kvůli inkluzi výrazně vzrostly nároky na stávající učitele. Nedokážu si představit, že by to zvládal člověk, který nemá žádné pedagogické vzdělání. Naopak by bylo zapotřebí, aby ve třídách s žáky s těžšími diagnózami vyučoval speciální pedagog,“ komentoval návrh novely prezident komory a rodák z Mostu Radek Sárközi.

Změna je podle něj v rozporu se zjištěným České školní inspekce, že nekvalifikovaní učitelé vyučují méně kvalitně než kvalifikovaní a aprobovaná výuka je kvalitnější než neaprobovaná. Komora doporučuje jiné řešení – skokové zvýšení platů ve školství, snížení administrativy a zlepšení pracovních podmínek pedagogů, aby se do škol vrátili ti, co z nich odešli za lepším.