Na kolejích se za první pololetí roku 2020 umíralo o téměř 40 procent více než v loňském roce. „Zatímco v první polovině roku 2019 umírali lidé při každém sedmém střetnutí na železničním přejezdu, tak v letošním roce je smrtelná už každá třetí nehoda,“ vypočítal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. V Ústeckém kraji zemřelo jedenáct lidí.

Statistiku mimořádných událostí na železnicích tvoří na Mostecku zejména nehody. Jejich nejčastější příčinou je nepozornost řidičů nebo ignorování dopravních značek. Jako byl případ motorkáře, který v červnu zaměstnal mosteckou policii během své jízdy z Korozluk do Zaječic. „Nerespektoval nejvyšší dovolenou rychlost 10 kilometrů v hodině a po najetí na železniční přejezd s motocyklem havaroval mimo komunikaci,“ popsala policejní mluvčí Ludmila Světláková. Řidič měl štěstí, nehodu přežil. Způsobil ale škodu za dvanáct tisíc korun.

Vysoká rychlost na stejném místě vysloužila škodu za třicet tisíc korun a zásah hasičů také řidiči autobusu. „Při jízdě narazil o kolej železničního přejezdu, kdy došlo k uražení ventilu nádrže olejové vany,“ doplnila policejní mluvčí. Viník i dvanáct cestujících vyvázlo bez újmy na zdraví.

Stejné důvody nehod jako v Mostě řeší i policisté v sousedním Chomutově. Statistika úmrtí je ale mnohem chmurnější. Loni na kolejích zemřel po střetu s vlakem cyklista. Další tři řidiči utrpěli zranění po střetu s vlakem.

Vyvázli ale živí, jen lehce zranění. „Příčinami všech výše uvedených nehod bylo vjetí na železniční přejezd bez závor a nerespektování světelné a zvukové výstrahy přejezdového zabezpečovacího zařízení,“ upozornila mluvčí chomutovské policie Miroslava Glogovská.

Chomutovskou policii v posledních měsících zaměstnalo také několik případů, kdy se lidé rozhodli, že na kolejích svůj život dobrovolně ukončí. „Jako sebevražda byly dosud uzavřeny celkem tři případy osob sražených či přejetých vlakem. K jednomu z nich došlo v roce 2019 a ke dvěma v roce 2020,“ upřesnila mluvčí Glogovská.

V Mostě je situace lepší. „V roce 2019 ani v roce 2020 nebyla žádná dopravní nehoda vyšetřována jako sebevražda na železnici, ani jsme nešetřili žádnou sebevraždu,“ potvrdila mluvčí mostecké policie Ludmila Světláková.

Letní prázdniny mohou se statistikou mimořádných událostí výrazně zahýbat. Je tomu tak každý rok. „Měsíce červenec a srpen jsou v případě nehod na železničních přejezdech dlouhodobě rizikové a v těchto měsících evidujeme vyšší počet nehod i jejich následků,“ vysvětlil Martin Drápal. „V červenci roku 2019 zaznamenala Drážní inspekce dokonce nejvyšší počet usmrcených na železničních přejezdech od roku 2008,“ dodal mluvčí inspekce.