Takový je výsledek sčítání hazardu u nádraží. Deník během dne sledoval chodce, kteří přes mnohaletý zákaz riskují život přechodem kolejí mezi Mostem a Rudolicemi.

Video ze srážky muže s kočárkem s vlakem si můžete prohlédnout ZDE.

Každých pět minut přešel přes služební můstek v průměru jeden člověk. Většinou starší lidé. Někteří šli pomalu. Měli nemocné nohy. Vyzáblý důchodce o berli se zdržel v kolejišti několik minut.

Kolem jednoho podivína projeli dva vlaky. Poprvé, když šel do Rudolic, podruhé, když se po minutě vracel zpět.

Nikoho neodradila ani pondělní nehoda. Tam, kde se nyní pletli lokomotivám do cesty, srazil motorový vlak 59letého Mostečana s kočárkem. Naštěstí nevezl dítě a střet přežil. Vyskočil z pod vlaku bez zranění jako kombajnem přejetý mechanik Drápalík v komedii Vesničko má středisková.

Jenže strojvůdci předevčírem do smíchu nebylo.

„Je z toho v šoku. I pro mě by to bylo nepříjemné,“ řekl Deníku jeho kamarád, také strojvůdce. „Lidé nemají v kolejišti co dělat,“ dodal.

Otázka zní: Proč to lidé dělají? „Podchod není hotový. A stejně ho nikdo nebude používat, hlavně starší lidi a matky s kočárky. Je v něm hodně schodů a vždy páchl,“ říká rudolický zahrádkář Václav Macek. Podle některých obyvatel je podchod rizikovější než zkratka přes koleje. „Oprava podchodu jsou pro mě vyhozené peníze. Od té doby, co tam někoho přepadli, jsem do něj nikdy nevstoupila,“ poznamená u kolejiště seniorka z Rudolic.

„My z Rudolic bychom chtěli nadchod, ne podchod. To je názor většiny,“ říká 47letá Jiřina. I ona chodí jen přes koleje. Používali by lidé nadchod? „Určitě!“ prohlásí.

„Lávka přes koleje by byla dobrá, ale kdysi ji zamítli,“ tvrdí starší manželský pár. Žena kulhá. „Mladí mají auta, my chodíme pěšky, protože autobusy nejezdí tak často jako dřív,“ říká. Podchod nesnáší. „Má tři patra schodů. Nahoře spali bezdomovci. Běžte kolem nich, když máte v peněžence tisíc korun! Já tam sama nepůjdu!“ zvolá. „Od roku 1987, co tu bydlíme, stály opravy miliony korun, ale nic nevydrželo,“ stěžuje si manžel a tahá manželku pryč. Rozčílil se.

„Po silnici z Rudolic do Mostu je to delší kus cesty a navíc je skoro stejně nebezpečná. Jednou mě v zatáčce málem srazilo auto,“ říká u kolejí další chodec.

Svěřuje se, že podchodem ještě nikdy nešel. I kdyby chtěl, nemohl. Od podzimu 2008 je tunel zamřížovaný.

Dokončovaná oprava podchodu, kde loni chodec neviděl na krok a kde hrozil pád ze schodiště bez zábradlí, stála město zhruba 650 tisíc korun. V pátek by se měl otevřít.

Boj s vandaly a zloději kovů radnice dosud prohrávala. Tentokrát chce lidi do podchodu nalákat. Slibuje větší bezpečí. Nově osvětlený tunel bude i pro kočárky.

„Kompletní bezbariérovost zajistit ale nelze,“ říká František Jirásek, vedoucí magistrátního odboru investic a údržby. Podchod s kamerou budou pravidelně kontrolovat strážníci. Osvětlení propojí s centrálou elektronická smyčka. Jakmile někdo začne lampu rozebírat, signál upozorní strážníky a ti vyrazí. V noci podchod zamknou, ráno odemknou.

Přechod přes svou trať si musí podle města ohlídat České dráhy. „Chyba je v tom, že byla zrušena železniční policie,“ povzdechl si v motorovém vlaku průvodčí. Před týdnem zastavil na kolejišti mezi nástupišti dva podezřelé muže s batohy. „Ptal jsem se jich, kam jdou a upozornil je, že přes služební můstek nesmějí. Ignorovali mě. Prostě mě obešli,“ svěří se průvodčí. Podle jeho kolegy existuje jediné řešení: „Lidé by měli konečně začít dodržovat předpisy. My se snažíme sebevíc, ale zatím tu vládne království divočiny,“ prohlásí.

Kdyby chodce někdo kritizoval, že šel přes koleje, mohli by ukázat na výstražné cedule v kolejišti. Je na nic napsáno: Zákaz vstupu cestujících!

„My nejsme cestující,“ vymlouvají se občas lidé podle pracovníků drah. Podle nich zákaz ale platí pro všechny nepovolané.

Ročně při střetech osob s vlaky zbytečně zahyne v ČR na dvě stovky lidí, uvádí drážní inspekce.