Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
§ |
Obsah ustanovení |
Důsledky |
Navrhované změny a úpravy |
§ 25, odst. 3 |
Nekolidující zaměstnání (max. polovina stanovené pracovní doby, max. polovina minimální mzdy) |
1. Zaměstnavatelé mohou po neomezeně dlouhou dobu využít skutečnosti, že za jejich zaměstnance platí zdravotní a sociální pojištění úřad práce. 2. Existuje podezření, že se často ve skutečnosti jedná o zastřené plné pracovní úvazky. Úřad práce přitom není kompetentní ke kontrole na místě voblasti pracovněprávních vztahů, tedy ani správnosti údajů o skutečně odpracované době a vyplacené mzdě (odměně). |
Časově omezit trvání nekolidujícího zaměstnání na dobu max. 6 měsíců. |
§ 27, odst. 2, věta třetí |
Povinnost nahlásit výkon práce nejpozději vpracovní den předcházející sjednanému nástupu do zaměstnání |
1. Problém při nástupu do zaměstnání vpondělí, sjednaném o víkendu. 2. Nelze jednoznačně prokázat, že nástup do zaměstnání nebyl ohlášen telefonicky. Porušení této povinnosti je obtížně postižitelné. |
Stanovit povinnost nahlásit nástup do zaměstnání před započetím výkonu práce, prokazatelným způsobem. Tímto je odpovědnost za včasné nahlášení, jeho prokazatelnost a úpravu doby sjednání nástupu do práce plně vkompetenci klienta ÚP. |
§ |
Obsah ustanovení |
Důsledky |
Navrhované změny a úpravy |
§ 30, odst. 1, písm. e) |
Vyřazení uchazeče zevidence zdůvodu výkonu nelegální práce |
Uchazeč není sankcionován za to, že vykonával nelegální práci. Následující den se může znovu zaevidovat. |
Převést toto ustanovení do § 30, odst. 2 |
§ 30, odst. 2, písm. b) |
Sankční vyřazení uchazeče, který odmítne nastoupit na dohodnutou rekvalifikaci |
Uchazeč, který odmítne uzavřít dohodu o rekvalifikaci, není nijak postižitelný. Pro klienty se základním vzděláním nebo stěžko uplatnitelnou kvalifikací je však rekvalifikace jedinou možností, jak zvýšit jejich šance na trhu práce. |
Pozměnit znění na: „…odmítne se podrobit rekvalifikaci vhodné zhlediska kvalifikačních předpokladů a možností uplatnění na trhu práce, jestliže se jedná o uchazeče vedeného vevidenci déle než 12 měsíců“. |
§ 78 |
Příspěvek zaměstnavateli zaměstnávajícímu alespoň 50 % osob se zdravotním postižením |
1. Nároková dávka, stává se mandatorním výdajem. 2. Nekontrolovatelné veřejné prostředky (= vysoké riziko porušení rozpočtové kázně). Zaměstnavatelé si zřizují chráněné dílny na opačném konci republiky, není možné sledovat skutečné využití ve prospěch osob se ZP -příspěvek je snadno zneužitelný. 3. Zaměstnavatelé nesplňující podmínku 50 % osob se ZP, zřizují účelově další společnosti, kam své zaměstnance se ZP převedou. 4. Příspěvek ohrožuje hospodářskou soutěž, protože zaměstnavatel tímto získá od státu po neomezeně dlouhou dobu 6.480,- /12.959,- Kč na zaměstnance za měsíc, aniž by musel prokazovat, že byly využity vsouladu súčelem. |
1. Stanovit nenárokovost příspěvku a tím zamezit spekulacím. 2. Zajistit kontrolovatelnost, průkaznost a transparentnost vypláceného příspěvku. 3. Nastavit kritéria poskytování – např. pouze pro osoby se ZP-TZP (ve výši 0,33násobku průměrné mzdy) 4. Procentuálně stanovit, jaká část zpříspěvku je přímo určena pro zaměstnance. |
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře |
|||
§ |
Obsah ustanovení |
Důsledky |
Navrhované změny a úpravy |
§ 33 - 35 |
Příspěvek na školní pomůcky („pastelkovné“) |
Rodinám 1.000,- Kč nepomůže. Státní rozpočet je zbytečně zatížen. |
Příspěvek zcela zrušit. |
§ 44 - 46 |
Porodné |
Dostane každá matka bez ohledu na to, zda následně dítě neumístí do adopce nebo jej nepřenechá vpéči jiné osoby (babička, teta). |
Rozdělit vyplacení této částky na první část vyplácenou do 3 měsíců od porodu (cca 10 tis. Kč) a zbytek (cca 5 tis. Kč) pouze vpřípadě, že dítě zůstává vpéči matky. |
§ 30 - 32 |
Rodičovský příspěvek (RP) |
Je vyplácen vnezměněné výši (7.200,- Kč) všem osobám na rodičovské dovolené bez ohledu na to, zda pracují, mají umístěno dítě vjeslích nebo jestli o dítě celodenně pečuje jiná osoba žijící ve společné domácnosti – např. matka pobírá RP na jedno dítě, babička na druhé, teta na třetí… |
1. Do 2 let věku dítěte ponechat RP vplné výši za předpokladu, že rodič nedává dítě do jeslí a nepracuje. 2. Od 2 do 3 let věku dítěte snížit výši RP na cca 4.000,- Kč – dítě může navštěvovat jesle max. 5x vměsíci, rodič si může přivydělat max. ½ min. mzdy 3. Od 3 do 4 let veku dítěte zrušit RP úplně nebo výši snížit na částku cca 2.000,- Kč – dítě může navštěvovat předškolní zařízení každý den jen 4 hodiny, rodič může neomezeně pracovat. 4. Pokud je dítě svěřeno do péče jiné osoby než jsou rodiče (např. prarodičům) a rodiče dítěte a tato osoba žijí ve stejném bytě, rodičovský příspěvek nepřiznávat – svěření dítěte je účelové (nutno upravit i v zákoně o rodině). |
§ |
Obsah ustanovení |
Důsledky |
Navrhované změny a úpravy |
§ 20 - 22 |
Sociální příplatek |
Pobírají jej i rodiny, kde dítě nad 15 let je současně vevidenci úřadu práce. Chybí motivace pro to, aby se tyto děti spíše připravovaly na budoucí povolání dalším studiem. |
Podmínit pobírání sociálního příplatku studiem nebo přípravou dítěte nad 15 let na budoucí povolání. |
§ 27 - 29 |
Příspěvek na bydlení |
Je možno vyloučit osoby strvalým pobytem ze společně posuzovaných osob. Tyto ve skutečnosti mohou přispívat na bydlení, ale prohlášením o tom, že dotyčný snimi ve skutečnosti nebydlí, žadatelé získají nárok na vyšší příspěvek. |
Všechny osoby, které jsou vbytě trvale hlášeny k pobytu, by měly být společně posuzované, bez možnosti vyloučení těch, které se vbytě nezdržují. |
Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách
§ |
Obsah ustanovení |
Důsledky |
Navrhované změny a úpravy |
§ 38, odst. 3, písm. i) |
Úhrada nákladů bance za poskytnutí informace o vedení účtu dlužníka |
Úřad práce nemusí bance hradit náklady pouze vpřípadě řízení o vrácení finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu. Není však vyloučen zplacení poplatku za to, že mu banka poskytne informaci o tom, že u ní má účet dlužník nákladů řízení vsouvislosti skontrolní činností. |
Znění ustanovení doplnit: „…ze státního rozpočtu a úhradě nákladů řízení, to platí i pro vymáhání těchto prostředků“. |