Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti

§

Obsah ustanovení

Důsledky

Navrhované změny a úpravy

§ 25, odst. 3

Nekolidující zaměstnání (max. polovina stanovené pracovní doby, max. polovina minimální mzdy)

1. Zaměstnavatelé mohou po neomezeně dlouhou dobu využít skutečnosti, že za jejich zaměstnance platí zdravotní a sociální pojištění úřad práce.

2. Existuje podezření, že se často ve skutečnosti jedná o zastřené plné pracovní úvazky. Úřad práce přitom není kompetentní ke kontrole na místě voblasti pracovněprávních vztahů, tedy ani správnosti údajů o skutečně odpracované době a vyplacené mzdě (odměně).

Časově omezit trvání nekolidujícího zaměstnání na dobu max. 6 měsíců.

§ 27, odst. 2, věta třetí

Povinnost nahlásit výkon práce nejpozději vpracovní den předcházející sjednanému nástupu do zaměstnání

1. Problém při nástupu do zaměstnání vpondělí, sjednaném o víkendu.

2. Nelze jednoznačně prokázat, že nástup do zaměstnání nebyl ohlášen telefonicky. Porušení této povinnosti je obtížně postižitelné.

Stanovit povinnost nahlásit nástup do zaměstnání před započetím výkonu práce, prokazatelným způsobem. Tímto je odpovědnost za včasné nahlášení, jeho prokazatelnost a úpravu doby sjednání nástupu do práce plně vkompetenci klienta ÚP.

§

Obsah ustanovení

Důsledky

Navrhované změny a úpravy

§ 30, odst. 1, písm. e)

Vyřazení uchazeče zevidence zdůvodu výkonu nelegální práce

Uchazeč není sankcionován za to, že vykonával nelegální práci. Následující den se může znovu zaevidovat.

Převést toto ustanovení do § 30, odst. 2

§ 30, odst. 2, písm. b)

Sankční vyřazení uchazeče, který odmítne nastoupit na dohodnutou rekvalifikaci

Uchazeč, který odmítne uzavřít dohodu o rekvalifikaci, není nijak postižitelný. Pro klienty se základním vzděláním nebo stěžko uplatnitelnou kvalifikací je však rekvalifikace jedinou možností, jak zvýšit jejich šance na trhu práce.

Pozměnit znění na: „…odmítne se podrobit rekvalifikaci vhodné zhlediska kvalifikačních předpokladů a možností uplatnění na trhu práce, jestliže se jedná o uchazeče vedeného vevidenci déle než 12 měsíců“.

§ 78

Příspěvek zaměstnavateli zaměstnávajícímu alespoň 50 % osob se zdravotním postižením

1. Nároková dávka, stává se mandatorním výdajem.

2. Nekontrolovatelné veřejné prostředky (= vysoké riziko porušení rozpočtové kázně). Zaměstnavatelé si zřizují chráněné dílny na opačném konci republiky, není možné sledovat skutečné využití ve prospěch osob se ZP -příspěvek je snadno zneužitelný.

3. Zaměstnavatelé nesplňující podmínku 50 % osob se ZP, zřizují účelově další společnosti, kam své zaměstnance se ZP převedou.

4. Příspěvek ohrožuje hospodářskou soutěž, protože zaměstnavatel tímto získá od státu po neomezeně dlouhou dobu 6.480,- /12.959,- Kč na zaměstnance za měsíc, aniž by musel prokazovat, že byly využity vsouladu súčelem.

1. Stanovit nenárokovost příspěvku a tím zamezit spekulacím.

2. Zajistit kontrolovatelnost, průkaznost a transparentnost vypláceného příspěvku.

3. Nastavit kritéria poskytování – např. pouze pro osoby se ZP-TZP (ve výši 0,33násobku průměrné mzdy)

4. Procentuálně stanovit, jaká část zpříspěvku je přímo určena pro zaměstnance.


Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře

§

Obsah ustanovení

Důsledky

Navrhované změny a úpravy

§ 33 - 35

Příspěvek na školní pomůcky („pastelkovné“)

Rodinám 1.000,- Kč nepomůže. Státní rozpočet je zbytečně zatížen.

Příspěvek zcela zrušit.

§ 44 - 46

Porodné

Dostane každá matka bez ohledu na to, zda následně dítě neumístí do adopce nebo jej nepřenechá vpéči jiné osoby (babička, teta).

Rozdělit vyplacení této částky na první část vyplácenou do 3 měsíců od porodu (cca 10 tis. Kč) a zbytek (cca 5 tis. Kč) pouze vpřípadě, že dítě zůstává vpéči matky.

§ 30 - 32

Rodičovský příspěvek (RP)

Je vyplácen vnezměněné výši (7.200,- Kč) všem osobám na rodičovské dovolené bez ohledu na to, zda pracují, mají umístěno dítě vjeslích nebo jestli o dítě celodenně pečuje jiná osoba žijící ve společné domácnosti – např. matka pobírá RP na jedno dítě, babička na druhé, teta na třetí…

1. Do 2 let věku dítěte ponechat RP vplné výši za předpokladu, že rodič nedává dítě do jeslí a nepracuje.

2. Od 2 do 3 let věku dítěte snížit výši RP na cca 4.000,- Kč – dítě může navštěvovat jesle max. 5x vměsíci, rodič si může přivydělat max. ½ min. mzdy

3. Od 3 do 4 let veku dítěte zrušit RP úplně nebo výši snížit na částku cca 2.000,- Kč – dítě může navštěvovat předškolní zařízení každý den jen 4 hodiny, rodič může neomezeně pracovat.

4. Pokud je dítě svěřeno do péče jiné osoby než jsou rodiče (např. prarodičům) a rodiče dítěte a tato osoba žijí ve stejném bytě, rodičovský příspěvek nepřiznávat – svěření dítěte je účelové (nutno upravit i v zákoně o rodině).

§

Obsah ustanovení

Důsledky

Navrhované změny a úpravy

§ 20 - 22

Sociální příplatek

Pobírají jej i rodiny, kde dítě nad 15 let je současně vevidenci úřadu práce. Chybí motivace pro to, aby se tyto děti spíše připravovaly na budoucí povolání dalším studiem.

Podmínit pobírání sociálního příplatku studiem nebo přípravou dítěte nad 15 let na budoucí povolání.

§ 27 - 29

Příspěvek na bydlení

Je možno vyloučit osoby strvalým pobytem ze společně posuzovaných osob. Tyto ve skutečnosti mohou přispívat na bydlení, ale prohlášením o tom, že dotyčný snimi ve skutečnosti nebydlí, žadatelé získají nárok na vyšší příspěvek.

Všechny osoby, které jsou vbytě trvale hlášeny k pobytu, by měly být společně posuzované, bez možnosti vyloučení těch, které se vbytě nezdržují.

Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách

§

Obsah ustanovení

Důsledky

Navrhované změny a úpravy

§ 38, odst. 3, písm. i)

Úhrada nákladů bance za poskytnutí informace o vedení účtu dlužníka

Úřad práce nemusí bance hradit náklady pouze vpřípadě řízení o vrácení finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu. Není však vyloučen zplacení poplatku za to, že mu banka poskytne informaci o tom, že u ní má účet dlužník nákladů řízení vsouvislosti skontrolní činností.

Znění ustanovení doplnit: „…ze státního rozpočtu a úhradě nákladů řízení, to platí i pro vymáhání těchto prostředků“.