Nádražní čekárna. Toto sousloví vyvolává v mnoha lidech odpor. Lidé si obvykle vybaví špinavou místnost plnou bezdomovců a špíny.
S tím ale nesouhlasí majitel čekáren, České dráhy (ČD). „Bezdomovci a podobná individua se obvykle objevují v odbavovacích halách a ne přímo v čekárnách.

Ostatně současný trend jak u nás, tak obecně v Evropě, je nahrazovat čekárny buď místy na čekání v halách stanic, v přístřešcích na nástupištích, nebo čekáním bistru nebo v restauraci,“ řekl Deníku Petr Šťáhlavský z tiskového odboru ČD.

Počet čekáren obecně klesá a do budoucnosti lze očekávat, že z našich nádraží klasická čekárna postupně zcela zmizí. Náhradou mají být čekárenské zóny.

Špinavé a nebezpečné okolí nádražních budov je problémem i v jiných státech, ale na Západě už několik let za pomoci policie a vyhlášek proti bezdomovcům bojují. „Naší snahou samozřejmě je dostat problémové lidi z nádraží,“ uvedl Petr Šťáhlavský.

S vykazováním těchto osob ze stanic pomáhá policie, lidé se na nástupištích stále bojí. O sebe i o své osobní věci. Tam, kde to jen trochu lze, se ČD snaží uzavírat prostory alespoň na noc.

„Zahájili jsme také některé projekty modernizací stanic, jež mají eliminovat místa, která by byla zajímavá pro bezdomovce. Například odstranění lavic, na kterých lze spát, odstranění nejrůznějších architektonických prvků umožňujících posedávání, polehávání, spaní a podobně,“ doplnil Petr Šťáhlavský.
Je teplo, bezdomovců na mosteckém nádraží ubylo


Na mosteckém vlakovém nádraží, které má jednu z největších odbavovacích hal v regionu, mají s bezdomovci největší problémy v zimě. „Venku se oteplilo, takže někteří bezdomovci se zdržují jinde. To, že je květen, ale neznamená, že by se tu nezdržovali,“ řekl včera Deníku Viktor Kelner, náměstek vrchního přednosty železniční stanice Most. Vytlačit často podnapilé bezdomovce z nádraží není jednoduché. Sotva je hlídka vyvede ven, vrátí se zanedlouho bočním vchodem nazpátek. Pokud nedělají výtržnosti a předstírají, že čekají na vlak, pobyt v hale si prodlužují. Někteří unikají namátkovým kontrolám i tím, že si zalezou do míst, kde nejsou vidět. Alkoholem posílení vagabundi často vyvolávají i hádky a křičí. To budí pohoršení u slušných cestujících. K nejvíce rizikovým nevítaným návštěvníkům nádraží patří narkomani.

Nádraží čeká na opravy
Nádraží v Mostě bylo zařazeno do projektu Živá nádraží a bylo vypsáno výběrové řízení na partnera, který by ho zrekonstruoval. Nádraží však na opravy stále čeká. „Žádná z nabídek nesplňovala naše požadavky, v současné době hledáme jinou možnost, jak nádraží opravit,“ řekl manažer komunikace Českých drah Radek Joklík.

Projekt Živá nádraží je komplexní revitalizací nádražních prostor a zatím do něj dráhy zapojily na 60 nádražních objektů v ČR. Cílem je přetvořit nádraží v respektované součásti měst, kam by lidé rádi chodili například i za nákupy.