Dobrá zpráva pro cestující z Mostu a Litvínova! Tři nové nízkopodlažní tramvaje za více než sto milionů korun pro rychlejší cestování mezi oběma městy vyjedou v roce 2020. To už bude mít MHD nový elektronický odbavovací systém, který umožní plné zapojení do integrované dopravy Ústeckého kraje, v níž se uznávají jízdenky různých dopravců.

Dotované klimatizované tramvaje, které budou mít nejméně 45 míst k sezení a 110 k stání, wifi či dobíječky USB, dodá Dopravnímu podniku měst Mostu a Litvínova společnost Pragoimex. Nikdo jiný se do veřejné soutěže nepřihlásil. „Nově pořizované vozy mají spolu s projektem na rekonstrukci trati mezi Mostem a Litvínovem synergický efekt. Mimo jiné se sníží jízdní doba mezi oběma městy, zvýší se kvalita cestování a sníží se hlučnost,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Holý.

Tramvaj v Mostě. Ilustrační foto
Další útok dětí kameny? Tentokrát na zastávce tramvaje

Investice je součástí akcionářské strategie na rozvoj a udržení ekologické dopravy, která čelí tlaku automobilismu. Reaguje i na potřebu více zpřístupnit MHD invalidům, seniorům a rodinám s kočárky a na stárnutí vozového parku, který je na hranici životnosti. Průměrné stáří tramvají je 29 let a většina vozů není bezbariérová. Ze 49 tramvají je nízkopodlažních šest. Poslední, EVO1 od Pragoimexu, zařadil dopravní podnik do provozu v roce 2016.

Pragoimex už uzavřel s podnikem smlouvu, dopravce zaplatí za tři vozy 104 miliony korun bez DPH.

Ilustrační fotografie.
Kameny v kolejišti u bloku 100 opět ohrozily jízdu tramvaje

Dopravní podnik uspěl se žádostí o dotaci z Integrovaného operačního programu (IROP), který má přispět na nákup až 86 miliony korun. Firma má na dodání tramvají dva roky. Ve smlouvě není jejich přesná specifikace, podmínkám ale vyhovuje tramvaj EVO2 jezdící v Liberci.

Odborný časopis Československý Dopravák nedávno upozornil na technické podmínky, které mohl splnit jen Pragoimex. Objevily se i pochybnosti o krátkém termínu na podání nabídek. Soutěž chce proto prověřit ministerstvo pro místní rozvoj. „Zadavatel bude muset také vysvětlit, proč je kvalifikace takto nastavena a zda ji může splnit více dodavatelů,“ řekl mluvčí ministerstva Vilém Frček.

Ilustrační foto.
Most udělá studii na nové nádraží

Podmínky soutěže byly podle podniku nastaveny objektivně, aby se zadávacího řízení mohl zúčastnit maximální počet možných účastníků. Proto se dělal i průzkum trhu, během kterého podnik seznámil potencionální dodavatele se záměrem vyhlásit veřejnou soutěž. „Podmínky jsme konzultovali s orgány poskytovatele dotace, který v nich neshledal diskriminující kritéria,“ uvedl Holý.

Předběžné oznámení ve věstníku veřejných zakázek loni v červnu umožnilo podniku zkrátit lhůtu pro podání nabídek, aby stihl dotační termíny.