Z pěti pedagogů jsou vždy čtyři ženy. Proč tomu tak je? Za vším jsou peníze a odlišný přístup mužů k mladším dětem.
Hlavní příčinou, proč muži odcházejí ze školství, jsou finance. Měsíční příjem kvalifikovaného pedagoga středního věku činí 22 tisíc korun hrubého, to je přibližně 17 tisíc korun čistého přijmu.
Na Mostecku a Litvínovsku je na základních školách jen 20 procent mužů z celého pedagogického sboru. Na prvním stupni Deníkem vybraných patnácti školách nepůsobí žádný muž jako třídní učitel.
„Pro první stupeň chybí mužům mateřský přístup k dětem, v minulosti zde sice muži působili, ale to nebylo dobré,“ sdělila Deníku Ivana Šabková, ředitelka mostecké 16. ZŠ, kde ani na druhém stupni nemají třídního učitele muže.
Podle Romana Zieglera, ředitele 8. ZŠ v Mostě, chybí mužům systematičnost, nemají metodickou práci a nemají přístup k tzv. systému ,,škola hrou“.
Na druhém stupni by byli muži učitelé zapotřebí kvůli kázeňským problémům dětí. „Ženy se neumí podívat na nekázeň žáků s nadhledem, zde by byl vhodnější mužský model,“ řekl Deníku Roman Ziegler.
Muži nejčastěji vyučují dějepis, počítače, jazyky, a tělesnou výchovu. Ze starší generace také český jazyk. Pokud chtějí učitelé zůstat ve školské sféře, nejčastěji odcházejí na střední nebo vysoké školy. Zde jsou žáci vyspělejší a učitel se nemusí tak často zabývat stylem přednesu látky.
Ani tam však není finanční odměna o mnoho vyšší. Pokud jde učitelům o vyšší mzdu, odcházejí do bankovnictví, pojišťovnictví nebo se stanou dealery školních pomůcek.
Miroslava Huláková