Za brýlemi bystré oči, ve tváři výraz inženýra a uvnitř jasno. Třináctiletý Ondřej Novotný z Mostu už rok ví, čím bude. Technikem. „Já chci jít na průmyslovku, abych měl dobrou práci, která by mě bavila, a abych se uživil," svěřuje se. Představuje si, jak bude navrhovat díly do aut. Doufá, že po studiích práci na Mostecku sežene. A když ne, poohlédne se jinde, třeba i v cizině.

Nových odborníků jako Ondra by region potřeboval stovky, ale chce je mít tady. Alespoň to tvrdí místní průmyslové firmy, úřady a politici. Jejich snaha ovlivnit výběr povolání u dětí, už nabývá rozměrů cílené přesvědčovací kampaně.

NEJSOU K MÁNÍ Úřad práce na Mostecku eviduje téměř 400 volných pracovních míst pro techniky. Chybí třeba seřizovači, elektrikáři, strojní mechanici. Na dávkách jsou přitom tisíce lidí.

„V řemeslech a technických oborech je budoucnost. Kdo je začne studovat, má do konce života postaráno," prohlásil včera hejtman Oldřich Bubeníček, když před skupinkou dětí na 1. ZŠ v Mostě rozdával ředitelům jedenácti základních škol stavebnice Merkur pro žáky. Asistovali mu generální ředitel Vršanské uhelné Vladimír Rouček a primátor Jan Paparega. Výukové stavebnice na tvořivost, zručnost a technické myšlení, které se dají doplňovat o další moduly, stály tři miliony korun. Platila je šachta, která hlavně financuje vznik odborných učeben.

„Pořád jsme měli pocit, že tu něco chybí," vysvětlil Rouček, proč Merkur. Legendární, kovová a ryze česká stavebnice s tradicí od roku 1920 patří ke světové špičce a pro děti je podle výrobce ideální.

„S technickými obory je třeba začínat už od základní školy. Máme dokonce pomůcky i pro mateřinky," uvedl zástupce Merkuru Roman Florian.

Radnice si už dříve postěžovala, že žáci nemají o technické střední školy zájem. „Potřebujeme kvalifikované zaměstnance i pro nové investory," řekl primátor. Merkur má pomoci techniku přiblížit formou hry. Město se navíc dohodlo s některými továrnami, že umožní mládeži exkurze a praxe. Chystá se i větší podpora výuky matematiky.