Sobotní i nedělní závod v silné konkurenci ovládl stejně jako kdysi vůz Williams FW07C, se kterým v roce 1980 získal australský jezdec Alan Jones titul mistra světa. Jeho pilotem byl tentokrát britský pilot Nick Padmore.

"Zatímco v sobotním závodě vyhrál Padmore způsobem start-cíl, v nedělním si prvních osm jezdců ze sobotního závodu vyměnilo pozice na startovním roštu. Padmore se tak musel propracovávat z osmého místa. I tak po řadě předjížděcích manévrů už ve třetím kole pole jezdců vedl, první místo si bez problémů udržel až do cíle," popsal mluvčí autodromu Jan Foukal.

Před startem nedělního závodu si pocit, jaké je to sedět v jednom z nejrychlejších vozů světa, vyzkoušely také hostesky mosteckého autodromu a spojily tak krásu silných strojů a křehkých dívek. Unikátní auta si v depu užily také stovky návštěvníků mosteckého autodromu, spouště fotoaparátů a mobilních telefonů cvakaly jako opravdu jako o závod.

"Je to splněný sen, který v sobě mám od dětství, kdy jsem tato auta obdivoval na televizní obrazovce. Jako bonus jsem si sáhnul na kapotu Lotusu se jménem Maria Andrettiho," svěřil se Vítězslav Fíla, který se na závod přijel podívat s početnou partou přátel z Proboštova u Teplic.

Podívejte se, jak mechanici ladili formule těsně před závodem:

Zajímavou historii měla většina z deseti Formulí 1, které se o víkendu v Mostě představily. V obou závodech dojel druhý Ital Matteo Ferrer-Aza na stroji Ligier JS 11. Na stejném voze vyhrál Jacques Laffitte úvodní dvě Velké ceny mistrovství světa v roce 1979.

Nechyběly ani "černé rakve", jak se přezdívalo legendárním Lotusům. Se starším typem Lotus 77, který v Mostě sedlal Gregory Thornton, startoval v roce 1976 Mario Andretti, který se o dva roky později stal mistrem světa na Lotusu 79.

Japonec Kabuaki Kubota startoval na Lotusu 91 z roku 1982 (původní jezdec Elio De Angelis) a společně s Andy Wolfem, který jel na Shadow DN53 (z roku 1975 - nejstarší vůz ve startovním poli) se postaral o nejdramatičtější okamžik nedělního závodu. Při výjezdu ze zatáčky se oba vozy ťukly pneumatikami. Zatímco pro Wolfa závod skončil, Kubota se projel oraništěm, píchl pneumatiku, ale dokázal dojet do depa a po výměně pokračovat v závodě. Na lepší než osmé místo to ale nestačilo.

Zajímavou historii měl také Tyrrell 011, se kterým jezdil Jamie Constable. V roce 1982 ho sedlal Michele Alboreto, který s ním vyhrál závod v Caesar´s Palace. Později vůz vlastnil bubeník slavných Pink Floyd Nick Mason.

Ve startovním poli byl i Copersucar-Fittipaldi F5A z roku 1978. Za jeho volantem tehdy seděl dvojnásobný mistr světa Emerson Fittipaldi, který tak podpořil brazilský národní projekt vedený jeho bratrem Wilsonem. Na domácí velké ceně získal třetí místo a bylo to bohužel jediný závod, kdy si s tímto vozem dojel pro pódiové umístění. Brit Max Smith-Hilliard s ním v neděli dokázal Fittipaldiho výkon z brazilské velké ceny zopakovat a také si dojel pro bronz.

Divácky atraktivní podívanou ale předvedli i jezdci dalších sérií historických vozů a to jak monopostů, tak cestovních. Spojení se současností obstarala vložená volná série AFR Remus Formel Pokal formulí 2, 3 a 4. Česká republika měla hned trojnásobné zastoupení, Antonína Suse, Tomáše Chabra a Václava Šafáře.

Právě mladičký Václav Šafář z Ledvic na Teplicku se v silné mezinárodní konkurenci ukázal ve výborném světle. Šampion formule 4 z roku 2017 v Mostě startoval poprvé se silnější formulí Renault 2.0 litru. A právě tuto kategorii v sobotu ovládl, v celkovém pořadí závodu, ve kterém většina soupeřů jela na autech s mnohem silnějšími motory, pak skončil desátý.

"V neděli se Vaškovi podařil raketový start, kdy se dostal ze třináctého místa až na osmé. Pak mu jeden soupeř s Formulí 3 přejel přední křídlo a ulomil mu ho. Vašek jel opravovat do boxu. Ztráta byla obrovská, přesto to nevzdal a před diváky v Mostě jel naplno až do konce a mezi Renaulty zajel alespoň nejrychlejší kolo závodu," pochlubil se otec závodníka Václav Šafář starší.

Fanoušci motorismu si o víkendu užili také spanilé jízdy veteránů po velkém závodním okruhu.

"Sraz více než 150 majitelů historických vozů a motocyklů na diváckém svahu byl stěžejním lákadlem doprovodného programu The Most Historic Grand Prix, který se pod heslem Společné motoristické století s akcentem na vývoj automobilismu a motoristického sportu nesl v duchu oslav stého výročí založení Československé republiky," uzavřel Jan Foukal z mosteckého autodromu.