Student Zdeněk Nodes platí za MHD měsíčně 230 korun. Kvůli škole jezdí přes tři pásma: tramvají mezi Mostem a Litvínovem. „Zdražení by mi vadilo asi jako každému,“ říká.

Deník zjistil, že Zdeněk a desítky tisíc cestujících by měli platit od ledna stejně jako letos. Akcionáři dopravního podniku, města Most a Litvínov, nerozhodli, že by se ceník městské hromadné dopravy měl pro příští rok měnit.

A nikdo z akcionářů se nyní nemá příliš k tomu, aby zdražení prosazoval, přestože je podnik pod tlakem zvyšování cen energií a nárůstu daně z přidané hodnoty (DPH).

Finanční plán dopravy na příští rok projednaný radnicemi se zvýšením ceny jízdného nepočítá. „Spíše se volí cesta vnitřních úspor,“ řekl včera Deníku litvínovský radní a člen představenstva dopravního podniku Vlastimil Doležal (VV). „V tuto chvíli se s největší pravděpodobností cena jízdného od 1. ledna zvyšovat nebude,“ uvedl mostecký radní a předseda představenstva podniku Arnošt Ševčík (SMM). Podle něj ale nekončí debata, kde podnik vezme peníze na placení vyššího DPH.

MHD na Mostecku, kritizovaná částí veřejnosti za drahotu, bude od ledna jedna z nejlevnějších.

Jiní dopravci zdražují. Třeba v Ústí z 15 na 18 Kč u běžné jízdenky a ze 410 na 535 Kč u měsíční, v Teplicích z 15 na 20 Kč.

V Chomutově o korunu podraží každá jízda na elektronickou peněženku, základní jízdné placené v hotovosti zůstává ve výši 20 Kč.

Ředitel dopravního podniku Marcel Dlask už dříve navrhl zvýšit cenu jízdenky o snesitelnou jednu korunu. To by mohlo stačit na pokrytí čtyřprocentního zvýšení DPH, které podniku způsobí asi pětimilionovou roční ztrátu. „Pochybuji, že takový návrh by byl přijat,“ uvedl mostecký primátor Vlastimil Vozka (SMM). Radnice teď nic zdražovat nechce. Chce počkat, jak se bude vyvíjet příští rok. Zatím tedy běžné jízdné zůstává za 17 Kč, jednopásmová měsíční za 420 Kč.