Trhovci zde nabízejí nepřebernou škálu zboží, od jídla až po lékárenské přípravky. Je to takové alternativní nákupní středisko mezi dvěma obchodními domy.

Vstoupíte-li do prostorů určených pro trhovce, nenajdete tu ticho a klid. Rozhodně jsou všude v okolí emoce. „Samý klumpy, samý klumpy! Nechápu, jak to lidi můžou kupovat,“ nadává hlasitě starší pán. U zeleniny se tlačí fronta a jedna paní strká do druhé. „Paní, nejste tu sama. Tady se čeká na meruňky fronta a vy jí zdržujete,“ peskuje starší dáma. Nikdo se tu rozhodně nenudí, lidé berou trhy jako místo, kde se můžou setkat.

„Trhy jsou určitou společenskou záležitostí. Lidé se někdy domlouvají telefonem, že se tu sejdou,“ říká František Flachs.

Projdete tu kolem obchodů se spodním prádlem, s cukrovinkami, s výfuky a koly na auto. Někdy se prodávají jen lapače prachů. Kečup u jednoho obchodu seženete za pět korun, stejně jako polévku. Co na tom, že jsou většinou prošlé, i tak je lidé kupují a u stánků s jídly jsou největší fronty. U pojízdné masny postává asi deset lidí.

Textil tu pochází většinou z Asie, ale najdou se i výjimky. „Paní, tohle je polský výrobek. Vidíte, tady jak je to hezky začištěné,“ vykládá trhovkyně a ukazuje zákaznici sukni. U jídla vede česká výroba a pěstitelství. Lidé slyší na český česnek a moravské meruňky daleko více než na čínský česnek ze supermarketů. „Přijde mi, že to tu vyjde laciněji. Hlavně je to česká výroba. To se mi tady na trhu líbí,“ potvrzuje trend oblíbenosti českých produktů Jiří Pospíšil.

Vřelejší jsou trhovci

Když vstoupíte do obchodního domu Central, najednou nad sebou nemáte širé nebe, ale obklopí vás moderní budova. Při vstupu do obchodů vás většinou mladé prodavačky ignorují nebo naopak pronásledují. Na trhu vás skoro každý pozdraví, lidé se tu snaží, aby si někdo jejich zboží koupil. V obchodech, kde jsou prodavačky placeny pravidelně, nemají ani potřebu vás pozdravit. „V našem obchodě máme spíše módu pro mladé. Navíc někdy máme zboží jen do určité velikosti a všem prostě nepasuje,“ říká prodavačka, která si nepřeje být jmenována. Oblečení se dá na trhu sehnat i ve větších velikostech.

V letních slevách se většinou dá srovnat cena některých druhů oděvů, jako třeba triček a šatů. Zboží tu také můžete snadněji vyreklamovat než u trhovců. I zelenina a ovoce někdy může na trhu vyjít dráž, ale zase není podtržená a neurazila tisíce kilometrů v náklaďácích.
Trhy a nákupní centra nabízejí podobný sortiment, ale když dva dělají totéž, není to totéž. Na trhu mě zastavilo několik lidí a hned se zajímali, co dělám a proč fotím. Ne nepříjemně, doopravdy je to zajímalo. V nákupním centru mě v šesti obchodech pozdravila jen jediná prodavačka.

Martina Němečková