V minulosti trvalo zažádání o nový doklad v průměru dvě minuty, dnes je to i desetkrát déle. „Nový systém je zdlouhavý, s klientem je třeba vyplnit přímo na místě on-line dotazník. Další novinkou a často i komplikací je nutnost vymyslet si, a hlavně si pro následné převzetí dokladu zapamatovat, čtyřmístné číslo, takzvaný PIN,“ sdělila Alena Sedláčková, mluvčí mosteckého magistrátu.

V moci úředníků však není urychlení práce, navíc jim v uplynulém týdnu systém často „spadl“ a než opět začal fungovat, vznikla další prodleva. „Byl jsem tu ve středu zažádat o občanku, čekal jsem opravdu dlouho, snad dvě hodiny. Já jsem trpělivý a měl jsem čtení, ale chápu lidi, kteří tu nadávali,“ řekl Mostečan Pavel Bernard.

Nedá stát ani město

Vyřídit žádost o vydání dokladů mohou lidé v Mostě na třech pracovištích. „Jedno klasické, tedy stavebně upravené pracoviště stojí se vším všudy asi 1,5 milionu korun. Víme, že bychom jich potřebovali víc, ale stát nám na ně peníze nedá,“ vysvětlila tajemnice magistrátu Jaroslava Boudová.

Z městské kasy peníze na další pracoviště také nepůjdou. „Finance na další vybavení a stavební úpravy pro tuto službu z městského rozpočtu v současné nepříznivé ekonomické situaci rozhodně uvolnit nemůžeme,“ uvedl primátor města Vlastimil Vozka.

Jedinou pomocí by mohlo být nové mobilní pracoviště, které se však teprve připravuje.

V dalších týdnech se sice rychlost vyřizování nesníží, ale úředníci očekávají nižší zájem o vydávání dokladů ze strany veřejnosti.

V uplynulém týdnu úředníci vyřídili 280 žádostí o občanské průkazy a 6 občanek typu „bleskovka“, dále pak 55 žádostí o cestovní pas a 2 „rychlopasy“. Vydáno pak bylo zhruba 100 dokladů. Za čtyři pracovní dny tak prošlo rukama úředníků 443 dokladů. „Jen lidí, kteří měli zájem o vydání občanského průkazu, se ale na úřad dostavilo mnohem více. Podle vyvolávacího systému to bylo zhruba 600 žadatelů,“ dodala mluvčí Sedláčková.

Objedná se, nečeká

Na litvínovském úřadě prožili uplynulý týden o poznání klidněji. „Fronty jsou velké, ale lidé jsou klidní a vstřícní. Žádné velké problémy nebyly,“ sdělila Pavla Novotná z odboru správních evidencí litvínovského městského úřadu.

Mostečtí úředníci lidem radí, aby využívali elektronický objednávkový systém na internetových stránkách města Mostu. Ten umožní objednat se předem na konkrétní den a hodinu. Objednaní klienti pak budou přednostně odbaveni a nemusí čekat ve frontách.

Pavlína Nevrlá