Z mostecké 8. základní školy se v září stane vzorová vzdělávací instituce, která má inspirovat ostatní školy v Ústeckém kraji. Škola získá během pěti let na inovace ve výuce, kurzy a odměny pro učitele a nové pomůcky pro žáky celkem sedm milionů korun ze soukromých zdrojů. Je to největší a první podpora svého druhu v regionu. Dárcem je The Kellner Family Foundation, nadace manželů Kellnerových, která vytváří regionální síť veřejných modelových škol s kvalitnějším zázemím. Mostecká škola je jediná v kraji, kterou nadace se souhlasem radnice zařadila do svého projektu Pomáháme školám k úspěchu.

„Jeho cílem je napomáhat k tomu, aby se co nejvíce dětí mohlo učit v dobrých školách, naplno a s radostí,“ sdělila Deníku mluvčí nadace Jitka Tkadlecová.

Škola, která má 530 žáků a padesát učitelů včetně asistentů, například začne spolupracovat s pedagogickým konzultantem a podle svých potřeb zařadí osvědčené postupy, třeba Hejného metodu výuky matematiky. Nadace nabízí i videoučebnice, sdílení zkušeností s jinými modelovými školami, příspěvek na psychologa, učení v tandemu (jedna třída, dva učitelé) a další pomoc.

„Do projektu jsme se přihlásili s cílem zlepšit svou práci a získat podporu, která je pro takové zlepšování velmi potřebná, ať už v materiální, finanční či metodické podobě. Výběr naší školy bereme jako výzvu,“ sdělil ředitel školy Roman Ziegler.

Rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových vznikla v roce 2009, podporuje dlouhodobé vzdělávací projekty a nadané mladé lidi vyrůstající ve zhoršených podmínkách. Od svého založení poskytla nadace na různé projekty a stipendia přes půl miliardy korun.

O zařazení do projektu letos usilovaly v ČR desítky škol. Výběrové řízení trvalo půl roku. Podmínkou podpory jsou například aktivní přístup vedení školy, chuť pedagogů učit se nové věci, dobré vztahy ve sboru, s rodiči i se zřizovatelem školy.

„Je to úspěch školy,“ uvedla Markéta Stará, náměstkyně mosteckého primátora pro školství. Radní s uzavřením smlouvy mezi školou a nadací souhlasili. Zaručuje podporu, která je dvakrát vyšší než roční příspěvek města na provoz. Podle radních projekt posílí autonomii školy i motivaci učitelů.

Nadace letos podpořila tři školy, kromě mostecké i po jedné škole v Pardubickém a Jihomoravském kraji. Do projektu, který začal v roce 2010, je již zapojeno deset škol, 760 pedagogů a 8 400 žáků. Nadace chce v každém kraji intenzivně podporovat jednu školu. Síť spolupracujících modelových škol, které se mají stát centry pedagogické inspirace ve všech regionech, má být dokončena v roce 2020.

K největším donátorům školství v okresu Most dosud patřily místní Nadace Student, která dává stipendia nadaným dětem z chudých rodin, a velké průmyslové podniky, zejména Vršanská uhelná. Ta vyhlašuje grantový program Chytré hlavy pro Sever na podporu technického a přírodovědného vzdělávání. Program je určený pro základní, střední a vysoké školy na Mostecku. Podpořil již 39 projektů za 12 milionů korun. Vzniklo přes 30 nových učeben většinou na přírodovědné předměty.

Projekt Pomáháme školám k úspěchu je dlouhodobý vzdělávací projekt pro veřejné/nesoukromé základní školy v ČR. Učitelům zapojených základních škol poskytuje vzdělávací, materiální a personální podporu, která jim pomáhá lépe rozpoznávat individuální potřeby žáků, přizpůsobovat styl výuky a dosahovat tak co nejlepších pedagogických výsledků u každého dítěte. Projekt probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Jak to vypadá v praxiTři dny v týdnu působí v každé ze škol pedagogický konzultant, který je zásadní oporou při plánování profesního růstu učitelů i celkového rozvoje školy.
Pedagogické sbory i jednotliví učitelé získávají možnost účastnit se vzdělávacích kurzů.
Učitelé mají příležitost vyzkoušet si výuku spolu s pedagogickým asistentem nebo postupně začít učit v tandemu s dalším učitelem.
Školy získávají moderní výukové pomůcky (odbornou literaturu, pomůcky pro metody aktivního učení žáků, notebooky pro učitele) i finanční příspěvek na nenárokovou složku odměn pro učitele a vedení školy.
Školám poskytuje nadace finanční příspěvek na činnost školního psychologa, podporujeme různé formy spolupráce rodičů a školy, ale i další volitelné projekty.