Společnost Autodrom Most požádala poslance a senátory, aby podali ústavní stížnost na protihlukovou vyhlášku města Mostu. S vyhláškou z roku 2017, která má chránit obyvatele Souše před nadměrným hlukem, společnost nesouhlasí a považuje ji za diskriminační, protože omezuje provoz autodromu.

Na překračování hlukových limitů si už pět let stěžuje část veřejnosti. Úřady dlouhodobý problém nevyřešily, a proto rozhodne soud. „Nebýt vyhlášky, nebyla by ani žaloba ve správním soudnictví, ani návrh na zrušení vyhlášky u Ústavního soudu,“ sdělil mluvčí autodromu Jan Foukal.

Na to, že autodrom zaslal zákonodárcům dopis, v němž je požádal o podporu, upozornila na prosincovém zasedání zastupitelstva mostecká senátorka a zastupitelka Alena Dernerová (ProMost), která patří mezi kritiky hluku z autodromu. „Kolegové se mě ptali, co se tady v Mostě děje. Řada věcí v tom dopisu nebyla ani podložená a správná,“ uvedla.

Podobné rozpaky měl dopis vyvolat i mezi poslanci. „Poslanci, kteří nejsou z Ústeckého kraje, se nás chodí ptát, co se stalo. Nevědí, jak na to mají reagovat,“ řekla mostecká poslankyně a zastupitelka Hana Aulická Jírovcová (KSČM). Písemnou výzvu autodromu označila za nepříliš šťastný krok.

Na podnět Dernerové situaci zákonodárcům písemně vysvětlil mostecký primátor Jan Paparega (ProMost). Radnice trvá na regulaci hlučných činností v Souši a počká si na verdikt justice. „Myslím si, že je nyní předčasné cokoli předjímat,“ sdělil primátor.

Autodrom se na poslance a senátory obrátil proto, že v současné době sám nemůže podat návrh k Ústavnímu soudu na zrušení vyhlášky. To bude možné až po ukončení řízení o správní žalobě, kterou autodrom podal proti rozhodnutí o udělení pokut podle vyhlášky. Toto řízení ale může trvat roky. Další možností je právě poslanecký nebo senátorský návrh na zrušení vyhlášky, který lze podat kdykoli.

Autodrom se zároveň snaží lobbovat za nové nastavení zákonných hlukových limitů pro provoz motoristických areálů, protože podle jeho vedení v případě mosteckého závodiště není možné takovou činnost při současných normách provozovat. „Buď tedy dojde k zařazení autodromů do speciální kategorie, nebo bude jeho provoz měřen limity pro pozemní komunikace,“ nastínil mluvčí autodromu.

Zákaz hlučných činností v obytné části Souš, kde je autodrom největším pořadatelem akcí, platí podle vyhlášky o státních svátcích po celý den, o nedělích po 12. hodině a v ostatních dnech po 18. hodině. Za porušení hrozí pokuta až 200 tisíc korun. Regulace se netýká silniční dopravy a úpravy zeleně.

Letos v dubnu kritizovali autodrom pražští senátoři Marek Hilšer a Václav Láska. Nelíbilo se jim, že podle úředního měření se hluk pohybuje většinou mezi 50 a 80 decibely, ale denní limit je přitom 50. „Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života,“ upozornil Vladimír Novotný ze spolku Zdraví pro Most, který hájí právo obyvatel na klid. Autodrom přesto zůstává partnerem Mostu – zastupitelstvo v září nezrušilo memorandum o spolupráci, protože areál považuje za důležitý pro turistický ruch a motoristy. V lednu 2020 si budou moci řidiči odečíst trestné body za přestupky při školení na výcvikových plochách polygonu mosteckého autodromu.