Mostecká radnice zrušila veřejnou zakázku na dopravní studii pro celou třídu Budovatelů. Do soutěže se přihlásila jen jedna firma z Kladna, která si řekla o milion. Městská samospráva, která očekávala více uchazečů a nižší cenu, přehodnotila priority a zvolila jinou strategii. Nejprve se zaměří na zvelebení hlavního úseku mezi křižovatkami u Centralu a Prioru a nebude řešit jen dopravu. O pomoc požádá v nové soutěži architekty a urbanisty.

„Teď chceme řešit komplexně veřejný uliční prostor v centrální zóně třídy Budovatelů a poté její zbylou část. Třída si zaslouží upravit co nejdříve,“ řekl Deníku primátor Jan Paparega.

Město Most uvažuje o úpravě třídy Budovatelů v centru.
Most chce změnit třídu Budovatelů. Vyhlásil zakázku na studii

Městský odbor zadávání veřejných zakázek už na tom pracuje. Ještě letos by měla radnice vyhlásit na třídu Budovatelů v prostoru Prior - Central buď architektonickou soutěž o návrh, nebo soutěžní dialog, kdy se vhodné řešení hledá při debatách s vyzvanými zájemci.

Výsledný projekt by měl podle primátora zohlednit i chystané úpravy prostranství u kulturního domu Repre, které na třídu Budovatelů navazuje a je součástí zpracovávané projektové dokumentace na Repre. „Usilujeme o synergický efekt,“ dodal primátor Paparega.

Kropící vůz v ulicích Mostu. Středa 25. července 2018
OBRAZEM: Most začal kvůli vedru kropit vodou hlavní ulice

Městská třída s tramvajovou tratí je páteřní osou s hlavními dopravními uzly. V centrální části má velikost pražského Václavského náměstí, ale podle odborníků už nevyhovuje.

Postupnou proměnu a přípravu projektů schválilo letos zastupitelstvo v rámci udržitelné městské mobility.

Město Most uvažuje o úpravě třídy Budovatelů v centru.
Most upraví svůj Václavák, myslí i na chodce a kola

Dopravní projektant a zastupitel Jiří Nedvěd zveřejnil na Facebooku své řešení centrálního úseku a vyzval lidi k diskuzi. Nedvěd přiznává, že není architekt a část jeho neoficiální vize je možná kontroverzní. „Je to jen jedna z mnoha variant, ale vyvolává další podněty, které by se mohly využít při přípravě architektonické soutěže. Spoluúčast veřejnosti vnímám jako prospěšnou a těším se na další nápady,“ řekl Nedvěd, který je zástupcem předsedy městské dopravní komise.

Projektant například navrhuje zrušení celého dvoupruhu u Centralu, kde by silnici nahradil rekreačním prostorem. Tranzitní automobilovou dopravu by přebraly obchvaty, ulice Žatecká a Jiřího z Poděbrad a autobusy by využívaly tramvajový pás.

Nová promenáda

Nedvěd také doporučuje, aby se nevyužívané výlohy Centralu zaplnily zbožím, u nich by pak vznikla promenáda s občerstvením, alejí, lavičkami a vodním prvkem. Silnici by zrušil i na druhé straně, kde auta oddělují komerční přízemí od 1. náměstí, které by tím podle něj ožilo. „Není divu, že se zde žádný obchod neuchytil,“ dodal Nedvěd, který si dokáže představit i zrušení parkoviště u magistrátu. Parkovalo by se poblíž Jungle arény nebo v obchodním domě, svatebčané by ale k radnici jezdit mohli.

Ilustrační foto.
Američtí letečtí akrobati zvýší hladinu hluku v Mostě