Nedávno zakázali zvukovou reklamu z aut, aby byl klid. Potěšili řadu lidí, ale naštvali podnikatele. Teď radikálně omezí pochůzkový a podomní prodej zboží a služeb. A z mostecké radnice opět zní: děláme to pro lidi!

„Město se snaží ochránit obyvatele před často podvodnými praktikami podomních nebo pouličních prodejců," oznámili radní v tiskové zprávě.

Jejich názory před hlasováním ale ani tentokrát nebyly jednotné. „Můj postoj k těmto vyhláškám je jiný než je většinový názor rady města. Vycházím z principu svobodného podnikání. Uznávám každou formu podnikání, která je v mezích zákona, což obě jsou," tvrdí Karel Novotný, ekonomický náměstek primátora.

Nové omezení se v dubnu stane součástí tržního řádu. Pochůzkový prodej bude zakázaný nonstop na všech veřejných prostranstvích. Týká se i městských akcí, ale ne charity.

Zakázaný bude podomní prodej bez předchozí objednávky. „To je dost obtěžující způsob prodeje," připouští zkušená obchodnice Martina Poláková, odbornice na přímý prodej. Když prodejce navštíví někoho, kdo ho pozval, zákaz neporuší.

Podobná nařízení mají například Břeclav, Lanžhot, Bechyně, Pelhřimov či Karviná. Zákazy jim umožňuje živnostenský zákon. Kdo je poruší, hrozí mu pokuta až 200 tisíc korun.

„Podomní prodej v České republice by měl být regulovaný, ale jeho plošný zákaz není řešením. Ukazují to zkušenosti ze zahraničí," namítá česká společnost Energetické Centrum, alternativní dodavatel elektřiny, který přímý prodej využívá k získávání zákazníků. Tato společnost patří ke kritikům, kterým vadí, že plošný zákaz omezuje v podnikání i solidní prodejce. Ti se teď cítí diskriminováni kvůli agresivním obchodníkům, na které si obyvatelé stěžují a kvůli kterým města zákazy vyhlašují.

„Zákaz z povahy věci neumožňuje rozlišovat, což je jistě velká chyba. Určitě bych se klonil k jiné, méně paušální formě regulace," říká Vít Klepárník ze sdružení CESTA – Centrum pro sociálně-tržní ekonomiku a otevřenou demokracii.

CO TO JE PODOMNÍ A POCHŮZKOVÝ PRODEJ Podomní prodej nařízení definuje jako nabídku zboží a služeb, prodej zboží a poskytování služeb mimo řádnou provozovnu, mimo prodejní místa a mimo restaurační předzahrádky, při němž prodejce vyhledává potenciálního spotřebitele dům od domu bez předchozí objednávky. Pochůzkovým prodejem se rozumí nabídka zboží a služeb, prodej zboží a poskytování služeb mimo řádnou provozovnu, mimo prodejní místa a mimo restaurační předzahrádky, při nichž prodejce vyhledává z jednoho místa nebo při chůzi potenciálního spotřebitele z okruhu osob nacházejících se na veřejném prostranství.

„Někteří prodejci považují omezení prodeje za protiústavní zásah do svobody podnikání a podle našich informací se již ve věci konkrétních obecních nařízení obrátili na Ústavní soud," tvrdí Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů. To ale regulaci vítá. Souhlasí s tím, že chrání spotřebitele doma či na ulici, kde prodejci zneužívají momentu překvapení a horšího právního povědomí lidí. Podle sdružení obchodní zástupci a dealeři různých společností znají nejrůznější klamavé i agresivní obchodní praktiky a spotřebitelé nemají čas ani znalosti, aby se jim mohli postavit. „Pod tlakem okolností a v psychickém presu pak často podepíší smlouvu, kterou by za běžných okolností a s rozmyslem nikdy nepodepsali. Přitom takový podpis pro ně může mít velmi neblahé důsledky," dodává. Doporučuje, aby lidé při porušení zákazu pouličního či podomního prodeje volali obecní policii.

Ta mostecká ale žádné nařízení nepotřebuje. „My už to dávno řešíme i bez něj," říká mluvčí strážníků Ilona Kozlová. Když třeba senior volá na 156, že v domě je nějaký divný prodejce, strážníci přijedou, prodejce prolustrují a pokud nemá oprávnění, vykáží ho ven. Je to i prevence proti zlodějům, kteří si typují byty.