Manuál reklamního označování provozoven v Mostě. Tak zní název nové publikace, kterou v dubnu vydalo město Most. Manuál radí podnikatelům, jak udělat vkusně reklamu na jejich obchod nebo jak vytvořit vhodnou restaurační předzahrádku, aby nekazila veřejný prostor.

Cílem je odstranit z ulic vizuální smog, tedy přemíru firemních nápisů, cedulí a dalších poutačů, včetně nevzhledného řešení výloh. Reportér Deníku vyrazil za obchodníky, jejichž reklama neodpovídá manuálu, aby zjistil, co si o nové aktivitě myslí.

Personál obchodu Beruška, který v Kahanu prodává kočárky, dětské a kojenecké oblečení, byl nemile překvapen, když v manuálu našel mezi příklady špatné praxe fotografii venkovního vzhledu Berušky s kritickou popiskou: „Výstrč (vývěsní štít) je v tomto případě nadbytečná, provozovna poskytuje dostatek reklamního prostoru i jinde. Problematická je také nápadná barevnost a neprofesionální grafické provedení.“

Reklama v Mostě.Reklama v Mostě.Zdroj: Deník/Martin Vokurka

Majitelka obchodu Martina Kaplanová se o tomto hodnocení dozvěděla na internetu a naštvalo ji to. „Chtějí po nás změnu, ale nikdo se nezeptá, proč to máme takhle,“ povzdechla si. Reklamu na obchodě konzultovala s agenturou. Snahou bylo dospělé a děti zaujmout. „Máme to barevné a výrazné i proto, abychom byli z dálky vidět, aby se lidem chtělo vůbec přijít,“ dodala podnikatelka.

Kahan je obchodní středisko z éry socialismu a na mnoha místech vypadá zanedbaně. Ani okolí Berušky, která sdílí prostory na hůř dostupném ochozu a dál od hlavního chodníku, nepůsobí navzdory úklidu přívětivě. Prodejce tu však drží nižší nájmy oproti centru města.

Ulice v centru města Most. Ilustrační foto
Most bojuje proti vizuálnímu smogu, představí manuál pro vkusnou reklamu

„Abychom tady v Mostě přežili, tak tohle musíme dělat,“ dodala Kaplanová a ukázala na venkovní reklamu, která je tu pro většinu krámků typická. Například půlka výloh Berušky je od loňska polepená, aby se zboží nešisovalo a nebylo na odpis. „My nemůžeme udělat všechny výlohy průhledné,“ vysvětlila obchodnice.

Podle zaměstnance Pavla Mirwalda poškozené zboží z výloh nikdo krámku neproplatí. „Pro nás je lepší, když výloha je polepená reklamou,“ potvrdil. Co se týče manuálu, nesouhlasí s ním. Upřednostňuje svobodné rozhodnutí prodejců, co je na provozovnách vhodné a co ne.

Reklama v Mostě.Reklama v Mostě.Zdroj: Deník/Martin Vokurka

„Můj obchod, moje reklama. Já platím, já se starám. Nikoho na zdraví neohrožuji, chci mít jen to, co je z mého pohledu zajímavé pro lidi a ne to, co by chtěla mít nějaká paní, která vymyslí, že tyhle reklamy jsou příliš barevné.

Co je komu do toho? Já taky nikomu nenarušuji soukromí a neříkám, že fasáda jeho domu nebo barva jeho vlasů je vizuální smog, protože mě se to nelíbí,“ dodal Mirwald.

Manuál zaskočil i podnikatelku Janu Fišerovou, která má Sýrárnu u Kahanu. „Zde je všechno špatně. Pilíře obalené plachtami, laciné cedule, nekvalitní grafika. A hlavně je všeho příliš – přemíra informací ztěžuje orientaci a odrazuje zákazníky,“ píše se v manuálu pod fotografií, které uprostřed dominuje sýrárna se sousedními Levnými potravinami a prodejnou rychlého občerstvení.

Reklama v Mostě.Reklama v Mostě.Zdroj: Deník/Martin Vokurka

Fišerová zvolila reklamu navrženou grafikem z nutnosti, aby podle svých slov řešila méně příznivé umístění sýrárny, která by jinak mezi sousedy nevynikla. Proto nechala obalit propagací i jeden starý sloup, aby si lidé krámku v zastíněném průčelí všimli.

Podle Fišerové je obtížné prosadit se ve znevýhodněném prostředí. „Když mi nějaký odborník z magistrátu poradí, jak přilákat zákazníky a vyřešit zastrčenost obchůdku, ráda si nechám udělat novou grafiku,“ uvedla podnikatelka.

Co najdete v manuálu reklamního označování provozoven

  • jak by měla vypadat kultivovaná reklama
  • příklady dobré a špatné praxe
  • soubor pravidel, jak provozovnu vizuálně prezentovat s respektem k architektonickým a urbanistickým hodnotám města
  • přehledný návod, jak se vyznat v předpisech a získat potřebná povolení

Publikace o 77 stranách je neprodejná, vydává se zdarma a v elektronické verzi je ve formátu PDF ke stažení zde
Podobný manuál mají i jiná města, například Žatec, Plzeň či Frýdek Místek.

Reportér Deníku oslovil i další lidi, kterých se manuál týká. „Čím debilnější reklama, tím větší úspěch, taková je doba,“ reagoval jeden z prodejců v centru města. Podle něj se většina obchodníků nebude doporučeními řídit, a to i z finančního důvodu.

„Problém je sehnat pořádnou reklamní agenturu, která by udělala pořádné návrhy. Jenže pak za všechno chtějí hodně peněz a lidi to radši nechají omšelé. Buďme ale rádi, že tu nějací obchodníci vůbec jsou,“ dodal prodejce.

V dalších obchodech mimo jiné zaznělo, že majitelé chystají změny sami od sebe nebo že některé z reklam na vystavené zboží přinášejí zisk od výrobců. „Za chvíli tady budeme jako v Rusku!“ zlobil se během diskuze muž, který se obává úřední regulace reklamy.

Reklama v Mostě.Reklama v Mostě.Zdroj: Deník/Martin Vokurka

Asijské prodejce manuál nezaujal. Když jim reportér v obchůdcích polepených reklamou dokument ukázal, pokrčili rameny, nebo s úsměvem odpovědeli, že oni jsou spokojeni.

Podle kritiků manuálu by město mělo raději řešit vážnější problémy a volné peníze nedávat na podporu kvalitní reklamy, ale lidem, kteří se nemohou sami o sebe postarat.

Radnice už předem avizovala, že i takovou odezvu očekávala. „Bude nutné komunikovat s podnikateli. Je to běh na dlouhou trať a potrvá léta. Vizuální smog je celorepublikový problém a netýká se jen Mostu,“ uvedl primátor Marek Hrvol. Podle něj někde stačí málo, aby se situace brzy zlepšila.

Centrum Mostu.
Náměstí v Litvínově chátrá, lidem chybí lepší zázemí. Podobné potíže má Most

Mostecká radnice chce proto motivovat podnikatele dotačním programem, ze kterého by spolufinacovala vytváření reklamy v souladu s manuálem. Výše podpory a podmínky nároku se ještě vylaďují a musí projít schvalovacím kolečkem.

Podle primátora se podnikatelé dělí na dvě skupiny. Jedni manuál vítají a nechají si poradit, druzí ho chápou tak, že jim chce město diktovat, co mají na svém majetku dělat. Podle primátora však nejde o diktát, ale o doporučení a spolupráci.

Slavnostní představení Manuálu reklamního označování provozoven v Mostě.Slavnostní představení Manuálu reklamního označování provozoven v Mostě.Zdroj: Deník/Martin Vokurka

„S reklamním označováním provozoven chceme podnikatelům pomáhat. Budeme se snažit jich co nejvíc přesvědčit, aby s manuálem pracovali,“ uvedl Hrvol. Radnice chce začít sama u sebe a co nejdříve přímo ovlivnit své nájemce.

Manuál sice není povinná obecní vyhláška, ale bude z něj závazná součást nájemních smluv pro všechny nebytové prostory ve vlastnictví města.

Podle specialistky na veřejný prostor, vizuální smog a památkovou péči Kristýny Drápalové je manuál hlavně osvětou, která má pomoci rozvoji Mostu. Vizuální smog přirovnala k plevelu, který kazí celkový dojem z města.

Specialistka na veřejný prostor, vizuální smog a památkovou péči Kristýna Drápalová na procházce Mostem, kde komentovala přemíru reklamy.Specialistka na veřejný prostor, vizuální smog a památkovou péči Kristýna Drápalová na procházce Mostem, kde komentovala přemíru reklamy.Zdroj: Deník/Martin Vokurka

Most je podle ní díky svému centru jedinečné město, které si zaslouží kultivovaný prostor, jehož součástí jsou i reklamy na budovách či předzahrádky.

„Boj proti vizuálnímu smogu vnímám jako součást velké snahy Most a jeho centrum pozvednout a kultivovat. Doufám, že manuál k tomu přispěje,“ řekla Drápalová, hlavní autorka manuálu, který vznikal od roku 2023 ve spolupráci s dalšími odborníky.

I když manuál sám o sobě závazný není, některé jeho části může vymáhat stavební či živnostenský úřad. Uživatel v manuálu najde informace, v jakých případech je nutné se při instalaci označení provozovny na úřad obrátit.

Výběr z mosteckého manuálu (katalogu):

„Vizuální smog přitom škodí všem. Kazí vzhled města a z jedinečných míst dělá tuctová. Nepomáhá ani obchodníkům, protože přemíra reklamy vytváří chaos, který zákazníka unavuje a mate. Společně to můžeme změnit. Mnoho mohou udělat majitelé budov, kteří mohou nastavit pravidla pro nájemce v obchodních prostorech. A nejvíce ti, kdo v Mostě mají svůj podnik – ať už jde o večerku, restauraci, nebo třeba kadeřnictví. Těm všem manuál poradí, jak reklamu udělat vkusně – a tak, aby podtrhla jedinečnost města Most.“

„Katalog má pomoci každému, kdo si zařizuje provozovnu a zadává výrobu reklamních prvků. Bude se vám hodit při komunikaci s grafikem, ale i výrobcem reklamních prvků. Katalog můžete použít tak, že si na jeho základě sestavíte řešení pro vaši provozovnu a grafikovi a výrobci zašlete specifikaci prvků podle označení v katalogu spolu s odkazem na jeho stažení. Je možné se odklonit a zvolit jiné řešení, pokud bude přinášet výjimečnou designovou kvalitu, ale i pak doporučujeme konzultaci.“

„Některé prvky reklamního značení mohou vyžadovat povolení od stavebního úřadu. Týká se to zejména výstrčí, osvětlení a jakýchkoli rozměrnějších prvků (nad 0,6 m2).“

„Domy nejsou věšáky na reklamu. Takže platí – čím méně, tím lépe.“

„Dodatečným reklamním konstrukcím na jakýchkoli objektech se vyhněte. Není žádoucí umisťovat na kiosek cedule a další prvky (vlaječky, stojany na letáky atp.), které nejsou součástí jeho architektonického řešení.“

„Polepit okno není nikdy dobrý nápad. Nejenže to není hezké, ale také se připravíte o denní světlo uvnitř provozovny.“

Mohlo by vás zajímat: Tohle je výhled z MHD. Most káže odstranit vizuální smog, ale sám ho vytváří

Zdroj: Martin Vokurka