Mostecká radnice začíná uvažovat o výstavbě autobusového nádraží. Zatím je to jen záměr bez studie a vyčíslení nákladů. Přesto ho mnozí berou vážně. Vybudování centrálního terminálu do roku 2023 se stalo součástí plánu rozsáhlých dopravních změn v Mostě, které schválilo městské zastupitelstvo.

„Pořád se nevzdáváme myšlenky, že Most by měl mít autobusové nádraží,“ prohlásil náměstek primátora Marek Hrvol (Severočeši Most).

Zchátralé autobusové nádraží, které patří soukromé firmě, je řadu let zavřené. Linkové autobusy proto zastavují na nejrušnějších ulicích, kde se ale očekává další nárůst automobilové dopravy. Radnice, která chce udržet dotované MHD, hodlá zatížení silnic ve městě snížit a zavést pro autobusy nový řád.

Jejich nádraží by mělo stát u přestupního uzlu vedle železniční stanice, kam už část autobusů zajíždí. „V tomto prostoru budou vytvořeny podmínky pro ukončení autobusových linek veřejné linkové dopravy a dálkové autobusové dopravy, což umožní mimo jiné také racionalizaci tras na území města Most,“ píše se v plánu, pro který hlasovala většina politiků.

Město má dvě možnosti: buď koupí soukromé nefunkční autobusové nádraží a obnoví ho, nebo na své zelené louce u železniční stanice postaví úplně nové. To je zatím reálnější, protože s cizím vlastníkem se na výkupu dosud nedohodlo.

close Opuštěné a nevyužívané autobusové nádraží v Mostě. Meziměstská doprava se dávno přesunula jinam. info Zdroj: DENÍK/Martin Vokurka zoom_in

Opuštěné autobusové nádraží v Mostě na archivním snímku.

Celý záměr je součástí opatření na podporu MHD, které nemají ubývat cestující. U městských autobusů se mají například snížit časové ztráty. Proto se počítá s upřednostněním na vybraných křižovatkách, kde odborníci doporučují zřídit vyhrazené autobusové pruhy či speciální semafory.

Existuje i varianta většího propojení dopravy u železniční stanice, kdyby se od konečné protáhla tramvajová trať linek 2 a 3.

„Není to špatná myšlenka, protože by tam vznikl ucelený dopravní uzel. Lidé by navíc nemuseli stoupat přes most do kopce,“ uvedl dopravní inženýr Pavel Roháč, který radnici pomáhal s Plánem udržitelné městské mobility.

O doporučeních v tomto důležitém materiálu, který navrhuje desítky změn v dopravě včetně autobusového nádraží, se bude dále jednat. Na vybrané projekty se město pokusí sehnat dotace, což by bez plánu nešlo.

Opoziční zastupitelé ANO a SMM měli k němu výhrady, kritizovali zpracování dokumentace i pořizovací cenu. „Za dva miliony korun jsou to vyhozené peníze,“ sdělil Luboš Pitín (SMM).

Podle vládnoucí koalice je plán dobrý. „Není fér, když ho shazují lidé, kteří nechodili na jednání,“ sdělil Jiří Nedvěd (Severočeši Most).