Mostecká radnice vyhlásila veřejnou zakázku na studii proveditelnosti, která ověří možnost umístění a výstavby nového terminálu veřejné autobusové dopravy u železničního nádraží. Vznikl by tak moderní regionální přestupní uzel pro všechny místní druhy dopravy včetně tramvají a cyklistů. Vítěz soutěže, se kterým chce radnice podepsat smlouvu v červnu, má studii udělat do konce roku.

Město zvažuje dvě varianty. Buď koupí od soukromé firmy staré nevyužívané autobusové nádraží a obnoví ho, nebo postaví nové na louce u vlakové stanice, kde je otočka MHD. Reálnější se nyní jeví druhá možnost, protože jednání o výkupu původního nádraží či jeho části kvůli vyšší ceně zatím nevedla k dohodě. Pokud studie nezavrhne využití bývalého nádraží, město začne s vlastníkem opět vyjednávat. „Obě varianty jsou tedy otevřené,“ informoval primátor Jan Paparega.

Zda se meziměstské autobusy zcela vytěsní na okraj Mostu kvůli rostoucímu automobilismu a upřednostňování MHD, nebo budou v upraveném režimu nabírat lidi i v ulicích a centru, není ještě jasné. Očekává se odborná i veřejná diskuze. „Věříme, že město bude s dopravci komunikovat,“ sdělil Aleš Ondrůj, mluvčí skupiny Student Agency, která provozuje žluté autobusy RegioJet zastavující u Centralu.

Podle Ondrůje nelze předjímat, co se nakonec ukáže pro Most nejlepší, ale obecně platí, že dopravci se snaží objíždět stanoviště, kde lidé chtějí nastupovat. Nádraží musí být snadno dostupné i pro lidi z opačného konce města, proto centrální terminály vznikají v hlavních přestupních uzlech. „My jsme na straně zákazníka,“ dodal mluvčí.

Zastávky mohou zůstat

Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Jaroslava Komínka se záměr Mostu týká hlavně dálkových linek a spolupráce zelené Dopravy Ústeckého kraje s městem pokračuje. „Trasy našich linek a zastávky se nezmění,“ uvedl Komínek. Autobusové nádraží nabídne krajským autobusům odstavení, ale zastávky mohou podle náměstka zůstat před nádražím i po městě tam, kde jsou dnes. „Radnice chce omezit hlavně kroužení dálkových linek po městě, kde sbírají cestující. To je z odborného hlediska a charakteru linky v pořádku,“ dodal Komínek.

Podle zadání zakázky město počítá s útlumem meziměstských linek uvnitř Mostu. V dokumentaci pro studii se píše o „minimalizaci meziměstské linkové dopravy v zastavěném území města s využitím stávajících městských silničních obchvatů“. Není to ale dogma. Odborníci budou teprve hodnotit klady i zápory výstavby nádraží, mohou vytipovat i jiná místa a prověřit význam zastávek s ohledem na urbanismus a architektonické vazby. Radnice zaplatí i dopravní průzkum, návrh řešení cyklistiky u nádraží včetně úschovny a půjčovny kol a prověření přímého připojení nádraží na silnici I/27. Výsledný návrh, který odhadne náklady, má být pro město nejvýhodnější a realizovatelný do pěti let.

Nové nádraží bude strategickou investicí, která změní dopravu ve městě a návyky obyvatel. Proto se očekává komplexní řešení. Horší dostupnost linkových spojů totiž může donutit lidi jezdit auty, a naopak.