Za mosteckou Lunou se změní doprava v úseku dlouhém jeden kilometr. V horní části ulice SNP, kde se kříží s ulicemi Pod Resslem a Alej Boženy Němcové, vznikne okružní křižovatka ve tvaru oválu. Mezi ním a Lunou budou po obou stranách zúžené vozovky vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty. Počítá se i s dalšími novinkami, například s přechodem pro chodce u schodů do parku pod nemocnicí, s parkovištěm u hřiště 1. ZŠ a s přehlednějším značením. Podrobnosti včetně předběžné ceny určí projektová dokumentace, která má být hotova na podzim.

Zda se ulice upraví už v příštím roce, bude záležet na zastupitelstvu, které v prosinci rozhodne o nových investicích. Přestavba křižovatky je součástí plánu udržitelné městské mobility, který zastupitelé schválili loni. „Myslím, že to bude ku prospěchu,“ řekl radní a dopravní projektant Jiří Nedvěd.

Právě jeho firma dělala studii nového dopravního řešení ulice SNP a jako jediná se přihlásila do veřejné soutěže na projektovou dokumentaci, kterou vyhrála. Most jí zaplatí přes 300 tisíc korun.

Cílem úprav je zklidnění dopravy v celé ulici. Odborníci, kteří žádali zúžení široké vozovky na jeden jízdní pruh v každém směru, aby uvolněný prostor sloužil cyklistům, označili křižovatku za nevyhovující a doporučili její přestavbu nejpozději do roku 2023, aby byla bezpečnější hlavně pro chodce.

Nedvěd nabízel i vylepšení bez stavebního zásahu, ale radnice zvolila variantu s okružní křižovatkou.

„Do Mostu jezdím často a kruháky, které urychlují provoz, mi usnadňují život. Pokud se i tady zvolí rozumné řešení, nevidím v chystané změně problém,“ uvedla v ulici SNP 52letá Helena, která zaparkovala auto u budoucího sektoru pro cyklisty. „Cyklopruhy budou také super, protože cyklisté nebudou jezdit mezi auty. Když jsou jen trošičku bokem, tak si řidiči na ně nemusí dávat tolik pozor,“ dodala řidička.

„Cyklopruhy jsou užitečné a dobře se po nich jezdí. Okružní křižovatka tu bude mít také smysl,“ zmínil místní cyklista Jan Šoupal.

„Velký provoz tu je, ale nevím, jestli okružní křižovatka pomůže,“ zapochybovala obyvatelka domu, který stojí přímo u staré křižovatky. Podle ní by se měly dva jízdní pruhy zachovat a uvítala by více parkovacích míst. „Parkování je tady problém, protože obyvatelstvo se omladilo a přibylo aut. Večer je všechno zaplněné a volno nebývá ani u internátu,“ podotkla Mostečanka.

Další v pořadí

Radnice má v plánu změnit v příštích letech několik křižovatek. Nyní buduje kruhový objezd na svahu mezi Kahanem a aquadromem, kde zanikla trojúhelníková křižovatka. Nové řešení má zpomalit jízdu aut a snížit riziko kolizí. Zastupitelstvo schválilo i záměr rekonstrukce „téčkové“ křižovatky Jana Palacha – Topolová u Šibeníku, která má být také okružní, a modernizaci okružní křižovatky u Luny, jež je důležitým dopravním uzlem, kde hrozí provozní kolaps kvůli rostoucí intenzitě dopravy. „Propojovací větve už nebudou plnit svoji funkci,“ píše se v dokumentaci udržitelné mobility, v níž experti kvůli 35 tisícům vozidel za 24 hodin doporučují u Luny dvoupruhovou okružní křižovatku. Navrhli i úpravu křižovatek ČSA – Chomutovská u muzea, Budovatelů – Moskevská – Skupy u Prioru a Velebudická – Lipová – Okružní – Višňová u Lidlu.