Třída Budovatelů je nejdůležitější ulicí v Mostě. Tato osa města však s trochou nadsázky občas připomíná džungli, kde každá bytost zápasí o životní prostor. „Vidíte ho!“ řekne na autobusové zastávce u Centralu 74letá Emílie. Holí ukazuje na jednoho dědečka, který vstupuje autům do silnice, cupitá přes jízdní pruh k zábradlí a po vyšlapaném trávníku podél kolejí dojde na tramvajovou zastávku. „To je špatně,“ dodá babička, které svévolné pronikání do vozovky a trati nerada vidí.
„Já se bojím, že pojede nějaké auto a že mě zajede,“ vysvětluje, proč sama raději chodí na opačnou stranu ulice oklikou, po přechodu na křižovatce u Centralu. Připouští ale, že i ona by uvítala zkratku - nový, bližší přechod mezi obchodním domem a zastávkami MHD za silnicí. Krátce poté přechází napříč Budovatelkou mimo přechod desítka dalších lidí, a to ještě není dopravní špička. Každý den si takhle zkracují cestu odhadem stovky lidí. Je to už řadu let místní kolorit.
Na obzoru je však změna, která má chodce ochránit. Rušný dopravní uzel na Budovatelce u Centralu je jedním z mnoha míst, kterými se zabývá nový dokument s názvem Koncepce pěší dopravy a řešení bezbariérové prostupnosti města Mostu.
Tento důležitý materiál, jenž může významně ovlivnit pohyb lidí v celém městě, ve čtvrtek 29. února jednohlasně schválilo zastupitelstvo. Je to skoro román. Má 144 stran, ale místo fikce líčí reálnou situaci v Mostě s návrhy na odstranění závad. „Je to velmi obsáhlý materiál a je v něm obrovský kus práce a úsilí,“ sdělil náměstek primátora Václav Zahradníček (ProMOST).
Navzdory mnoha zjištěným nedostatkům má Most podle koncepce celkově nadstandardní stav komunikací ve srovnání s většinou měst v ČR. Cílem tvůrců dokumentu nebylo jen vyhledat v ulicích chyby, ale uznat kvalitu velké části cest, najít rezervu v údržbě a doporučit zlepšení podle priorit. Většina návrhů se má realizovat do čtyř let. „Je žádoucí zvýhodňovat pěší, cyklisty a MHD,“ píše se v koncepci, kde jsou tato slova pro zdůraznění významu vytučněna a ještě podržena. Chodec má být ve městě preferován před auty i s ohledem na snižování uhlíkové stopy.
Chůze totiž tvoří třetinu dopravního výkonu v Mostě a pokles této hodnoty by znamenal zhoršení životního prostředí. S tím souvisí i urbanismus. Zatímco řidiči aut volí co nejrychlejší a nejplynulejší cestu, chodci volí co nejkratší trasu, což by mělo posílit poptávku po kvalitních úpravách veřejného prostranství.
Koncepci, doplněnou o podněty stovek obyvatel, vytvářel několik let tým radničního odboru správních činností, který hodně času trávil v terénu. „S kolegy jsme prošli v podstatě veškeré komunikace pro pěší na území města. Všechny byly zkontrolovány s ohledem na jejich bezbariérovost a technický stav. V návaznosti na to jsme prověřovali jednotlivé přechody pro chodce, kde jsme se zaměřili i na vodorovné dopravní značení,“ řekl vedoucí odboru a tajemník komise dopravní Vojtěch Brzoň.
Radnice předtím čelila kritice obyvatel
Radnice předtím čelila kritice obyvatel, že řada značení na přechodech není v dobrém stavu. Úřad města výtky uznal a vše analyzoval. Díky koncepci byly podle Brzoně všechny přechody jednoznačně identifikovány a značení bude v nadcházejících letech postupně opraveno. V Mostě je kolem pěti set přechodů, z toho většina je v nevyhovujícím stavu hlavně kvůli chybějícímu vodorovnému dopravnímu značení, absenci osvětlení či vysoké obrubě.
Data shromážděná při podrobném průzkumu byla zanesena i s fotodokumentací do radničního geografického informačního systému (GIS), který se aktualizuje. Město má tak kompletní přehled o cestách pro pěší a může efektivněji řídit jejich opravu a údržbu. Ocenila to také opozice. „Musím uznat, že i po odborné stránce je to velmi kvalitně zpracované,“ uvedl zastupitel a dopravní inženýr Jiří Nedvěd (SMM).
Podle Brzoně práce zdaleka nekončí. Město spolupracuje s ústeckou univerzitou UJEP, která pomůže stanovit standardy pro veřejný prostor, včetně povrchů cest. Vybráno bylo šest vzorových ulic, nejdůležitější tepny v Mostě. V březnu budou odborníci procházet městem a hledat vhodná řešení. Zapojit se mají i architekti. Návrhy pak půjdou do komisí města, rady a zastupitelstva.
V loňské pocitové mapě, jež je součástí koncepce, lidi kritizovali například chybějící pěší propojení ulice ČSLA – jezero Most či přechod u Prioru ve směru k Business centru, kde upozorňovali na krátký interval zelené na semaforu pro chodce, i když podle města je v souladu s normami. Stížnosti byly i na přechody u gymnázia. Podle koncepce si celý úsek ulice ČSLA zasluhuje zpracování urbanistické studie, která by vyřešila budoucí podobu organizace dopravy na této vysoce zatížené sběrné komunikaci.
Chodníky v Mostě se podle technického stavu rozdělily do tří skupin. V jedničce (1. priorita) jsou ty nejhorší, kde je nutná přednostní oprava. Je to třeba chodník u 15. ZŠ mezi bloky 610 a 600. „Chodník je ve velice špatném stavu a hrozí zde riziko úrazu,“ stojí v koncepci. Podobně jsou na tom chodníky v ulici Žatecká, v úseku od Luny k okružní křižovatce u hřbitova: „Chodníky je třeba opravit. Stav je katastrofální a hrozí úrazy.“ Část jednoho chodníku tam nemá asfalt a na chodce číhá u kanálu 10centimetrový schod. „Město se každopádně snaží. Hodně nefunkčních chodníků dalo do pořádku, zbývá opravit spíš ty méně využívané cesty,“ řekla jedna z chodkyň v ulici Žatecká. „Žatecká by si zasloužila větší pozornost,“ potvrdila Mostečanka Alena Kvapilová.
Tvůrci koncepce řešili i trasy, kde lidé kombinují chůzi a MHD. Například muzejníci loni velmi uvítali zřízení zastávky autobusu linky 20 u oblastního muzea, což zlepšilo dostupnost této významné instituce. Linku začali využívat i senioři, kterým zkrátila cestu do OBI a Billy. Nemusejí tak chodit kolem sociálně vyloučené lokality Stovka.
A co bude s rizikovým přecházením Budovatelky u Centralu? Koncepce doporučuje udělat další přechod či místo pro přecházení: „Je to příležitost zkrátit přestupní trasy cestujících a zároveň zlepšit bezpečnost chodců.“ Byla na to už dopravní studie, ale neprošla u policejního dopravního inspektorátu. Teď je tato záležitost součástí projektování modernizace tramvajové trati. Architekti v minulosti doporučovali rozsáhlou úpravu Budovatelky mezi křižovatkami u Centralu a Prioru, ale radnice ze záměru ustoupila.