Zatím liduprázdná rekreační zóna se má do svého otevření v létě 2019 víc zkultivovat. Kromě silnic, chodníků, cyklostezky, lamp a pláží placenýchstátem se u Jezera Most objeví první městské vybavení pro výletníky.

Mostecká radnice brzy vyhlásí veřejnou zakázku na dodávku a instalaci herních prvků, převlékáren, oplocení hřiště, laviček a odpadkových košů pro zdejší oddychovou zónu. Náklady na zvelebení zóny se odhadují na 2,3 milionu korun.

„Chceme mít hotové zázemí dřív, než se jezero otevře veřejnosti,“ vysvětlil primátor Jan Paparega.

Kvůli výstavbě cest, inženýrských sítí a pobřežní oddychové zóny je oblast stále uzavřená. Za rok by tam mělo být rušno jako na koupališti. „Podle odhadů by mohlo pláže navštívit až tisíc osob denně,“ uvádí se v projektu Cobraman, v němž odborníci v roce 2010 vyhodnotili možný urbanistický a ekonomický rozvoj Jezera Most.

Ilustrační foto.
Krajská zdravotní se ohradila vůči tvrzení firmy na odpady

Předpokládá se, že největší koupací oblast na severu Čech budou navštěvovat i obyvatelé jiných měst. Mostecké jezero je větší než Máchovo a je hluboké až 75 metrů. Riziko utonutí tak na Mostecku vzroste. Vodní záchranná služba Most, která bude mít na pobřeží svou stanici, počítá nejen s veřejností, ale i se sportovci, jachtaři a veslaři.

„Chceme být na jezeru od okamžiku, kdy dojde k předání areálu do užívání. Při tak velké vodní ploše bude naše pomoc v případech nouze potřebná,“ sdělil předseda spolku vodních záchranářů Martin Nebesař.

Služba, která zatím sídlí na sousední nádrži Matylda, používá velký laminátový záchranářský motorový člun s rychlostí přes 70km/h a menší gumový.

Aktivní spolek fungující na dobrovolnické bázi má i další pomůcky pro činnost a první pomoc. Jeho členové minulý týden zajišťovali bezpečnost na závodu v triatlonu na Matyldě, kde pomohli dvěma vyčerpaným dětem doplavat na břeh na plováku.

Peníze. Ilustrační foto.
Most chystá víc zón bez doplatku

Větší návštěvnost Jezera Most umožní budovaná páteřní silnice Most-Mariánské Radčice, kterou hradí stát a jež zahrnuje i cyklostezku a most přes řeku Bílinu a železnici nedaleko kostela. „Stavbu dokončíme letos,“ řekl předseda představenstva stavební společnosti Herkul Radovan Dušek. Termín zprovoznění silnice ještě není znám, odvine se podle kolaudace.

Radnice v pondělí vybrala firmu, která v jezerní lokalitě zabezpečí kabely veřejného osvětlení. Malá zakázka vyjde na sto tisíc korun. Mnohem víc bude stát komplexní péče o celou oblast. Údržba ploch o rozloze stovek hektarů vyjde ročně až na 15 milionů korun.

Nejdražší má být seč trávy. Kdo budoucí náklady uhradí, zatím není jasné. Většina pozemků patří státu, se kterým Most jedná o převodu. Dlouhodobě usiluje o bezplatnou transakci, pozemky pro případné komerční využití ale zatím takto získat nelze.

Jezero Most vzniklo mezi roky 2008 a 2014 napuštěním bývalého uhelného lomu v místě, kde stál starý Most. Oblast patří mezi významné rozvojové lokality.

I tohle se v Mostě děje.
Na přechodu metá salta na červenou