Město Most připraví projekt na výstavbu nového autobusového nádraží. Mosteckému Deníku to v pátek potvrdilo vedení radnice. Autobusový terminál pro meziměstské spoje by měl vzniknout do čtyř let rozšířením konečné MHD u vlakového nádraží, které hodlá rekonstruovat státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Oba investoři začali své záměry koordinovat, aby zajistili hladký průběh staveb ve sdílené rušné lokalitě. Příští týden se sejdou odborné týmy města a SŽDC, které mají o postupu prací jednat pravidelně. „Budeme vše koordinovat a průběžně si vyměňovat informace. Zatím to vypadá, že město Most bude v projekční přípravě rychlejší,“ sdělil primátor Jan Paparega.

Nové autobusové nádraží má být pro spoje, které se v 90. letech přesunuly do sídlišť. Dopravní uzel u železniční stanice má zabránit kroužení dálkových linek po Mostě, uvolnit vytížené městské silnice pro plynulejší MHD a usnadnit přestupy mezi místními, regionálními a dálkovými linkami různých dopravců.

 

Staré a opuštěné autobusové nádraží město pro výstavbu nového terminálu nekoupí, protože se nedohodlo se soukromým vlastníkem ani na získání části pozemků. Důvodem měla být vysoká cena, kterou radnice odmítla, a proto zvolila volnou náhradní plochu u obratiště MHD, kde městu patří většina území. S touto druhou variantou počítala studie proveditelnosti. V příštím roce chce město pozemky scelit a udělat detailní studii terminálu. Projektová příprava by měla skončit v roce 2021 a s výstavbou se počítá o rok později.

Náklady, na jejichž pokrytí se radnice pokusí sehnat dotaci, ještě nejsou známy. „Předpokládáme, že nové autobusové nádraží bude menší než to staré a že nebude drahé. Neplánujeme honosné budovy, ale hlavně zpevněné plochy a odstavná místa pro autobusy,“ uvedl náměstek primátora Marek Hrvol.

Vezmou to z gruntu

SŽDC mezitím přichystá celkovou revitalizaci nádražní budovy, která zahrne zejména opravu fasády, rekonstrukci vnitřních prostor, obnovu výtahů, nový orientační, informační a zabezpečovací systém a snížení energetické náročnosti objektu. V plánu je i nové řešení bezbariérových podchodů s možností propojení do Rudolic. Nyní se zpracovává záměr projektu, který musí odsouhlasit centrální komise ministerstva dopravy. „Předpoklad zahájení prací je v roce 2022,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Práce budou trvat zhruba dva roky a podle odhadu si vyžádají 300 milionů korun. „Město má zájem o vytvoření zázemí pro dopravce v budově nádraží a celkově o vytvoření multifunkční výpravní budovy,“ dodal mluvčí.

Vedení radnice připustilo, že dostat linkové autobusy a jejich cestující do dopravního uzlu na okraji města nebude snadné, i když se stane atraktivnějším. Dopravci mají totiž licence na zastávky mezi paneláky a lidé si na blízkost autobusů do Prahy a dalších měst zvykli. „Máme dva až tři roky na to, abychom jednali s dopravci a veřejnosti vše vysvětlili,“ dodal Hrvol. Podle něj s osvětou souvisí i zkvalitňování MHD, která lidi na nádraží vozí. „Věříme, že město bude s dopravci komunikovat,“ sdělil už dříve mluvčí skupiny Student Agency Aleš Ondrůj. Podle něj obecně platí, že dopravci se snaží objíždět stanoviště, kde lidé chtějí nastupovat. Centrální autobusové nádraží proto musí být snadno dostupné i pro lidi z opačného konce města.

Radní upozornili, že doprava v Mostě houstne, že některé křižovatky začínají být přetížené a že není ideální, když v zácpě u Kahanu stojí při dopravní špičce najednou několik autobusů.