„Cílem je, aby neobjížděly lokality mimo svou hlavní trasu, protože v nich zahušťují dopravu,“ sdělil vedoucí magistrátního odboru správních činností Jaroslav Mareš. Podle něj dálkové spoje nemohou častými zastávkami ve městě nahrazovat MHD.
Rychle ven z města
Hledání kompromisního řešení, které má vyvážit různé zájmy a zatraktivnit pro všechny veřejnou hromadnou dopravu, potvrdil člen městské dopravní komise František Krtička. „Chtěli bychom přesvědčit dopravce, aby se jejich autobusy v Mostě nezdržovaly desítky minut tím, že odbavují cestující na mnoha zastávkách. Autobusové nádraží by jim nabídlo komfort pro zahájení jízdy, při které by mohly zastavit v centru a případně ještě na opačném konci Mostu, odkud by rychle zamířily ven z města,“ uvedl.
Podle Krtičky vypadá současná situace pro cestující sice pohodlně, ale je nevýhodná pro ty, kteří nastupují na první zastávce a musejí strpět zdržení kvůli objíždění sídlišť.
Komise chce změnou režimu řešit i problém dlouhodobějšího stání autobusů na některých zastávkách a v centru, kde překážejí. Proto bude projekt nádraží zahrnovat velké parkoviště pro autobusy. Konkrétní opatření vzejdou z dalších jednání. Například se ještě neví, zda budou dálkové spoje zastavovat u Kahanu, kde doprava houstne a ve špičce tam vznikají nebezpečné situace, například zácpa mezi zastávkou a okružní křižovatkou u Lidlu. Město se netají tím, že nemůže linkové spoje zakázat tam, kde je nechce, ale dopravce hodlá novým nádražím motivovat ke spolupráci a udržitelné mobilitě. „Autobusové nádraží s odstavnou plochou pro autobusy bude součástí velkého přestupního uzlu, kterým chceme reagovat i na plánovaný rozvoj železniční dopravy,“ sdělil koordinátor městské mobility Kamil Novotný.
Město se netají tím, že nemůže linkové spoje zakázat tam, kde je nechce, ale dopravce hodlá novým nádražím motivovat ke spolupráci a udržitelné mobilitě. „Autobusové nádraží s odstavnou plochou pro autobusy bude součástí velkého přestupního uzlu, kterým chceme reagovat i na plánovaný rozvoj železniční dopravy,“ sdělil koordinátor městské mobility Kamil Novotný. Město například nevylučuje, že do Mostu povede v budoucnu jedna z větví mezinárodní sítě rychlovlaků.
V návrhu rozpočtu na rok 2020 jsou peníze na zpracování koncepce veřejné hromadné dopravy, která má přinést podrobnosti. Koncepce má stát na integraci regionální dopravy a Most ji bude konzultovat s krajským úřadem.
Za čtyři roky hotovo
Autobusový terminál pro meziměstské spoje by měl v Mostě vzniknout do čtyř let u vlakového nádraží, které hodlá rekonstruovat Správa železniční dopravní cesty. Oba investoři už začali své záměry koordinovat. Nové autobusové nádraží má být pro spoje, které se v 90. letech přesunuly do sídlišť. Opuštěné soukromé autobusové nádraží město nevyužije, protože se nedohodlo s majitelem na ceně. Nové postaví radnice na protější louce vedle konečné MHD.
Projektová příprava by měla skončit v roce 2021 a s výstavbou se počítá o rok později. Náklady ještě nejsou známy.
Zahájení modernizace železničního nádraží se plánuje na rok 2022. Před nádražím by se mělo zlepšit i parkování. Uvažuje se o dvoupodlažním parkovišti pro zaměstnance hlavní budovy a její nájemníky, aby uvolnili místo pro veřejnost.