Desítka podnikatelů provozujících oplocená parkoviště si bude stěžovat ministerstvu vnitra na mosteckou radnici a její městskou policii, protože nabízejí parkování na městských oplocených parkovištích za poloviční cenu. Soukromníci tvrdí, že nemohou veřejným institucím konkurovat, protože nejsou dotováni z rozpočtu města a po uhrazení nákladů jejich parkoviště sotva přežívají. Místo v městských parkovištích v ulicích Pionýrů a Halase, kde jsou služebny strážníků, stojí 400 Kč měsíčně. Komerční parkoviště si účtují obvykle 600 až 850 korun. Podle primátora Mostu Vlastimila Vozky radnice podnikatele nepoškozuje, ani jim nekonkuruje, pouze ve veřejném zájmu řeší velké problémy s nedostatkem míst, které podnikatelé nemohou sami vyřešit a ani nejeví zájem městu pomoci. „V Mostě je dvakrát více aut než parkovacích míst,“ sdělil primátor. Komerční parkoviště jsou daleko od městských a poptávka po nich by klesat neměla.

Deník zjistil, že s formulací protestního dopisu pomáhá politické hnutí OMMO, na které se podnikatelé obrátili, protože se cítí lacinými parkovišti ohroženi. „Vidí v tom nekalé podnikání,“ řekl včera Deníku Leoš Vaněk, předseda OMMO.

Námitky provozovatelů považuje Vaněk za oprávněné. Podle kritiků je nepřípustné, aby město a jeho policie podnikaly a nízkými cenami narušovaly hospodářskou soutěž, která je základem tržního hospodářství.

„To, že se chceme nejprve obrátit na ministerstvo vnitra, mohu potvrdit. Provozování našich parkovišť v Mostě je ohroženo. Pokud bude radnice svou levnou síť hlídaných parkovišť dále rozšiřovat, naše parkoviště budeme muset kvůli odlivu řidičů uzavřít,“ sdělil Deníku provozovatel jednoho z parkovišť, který podniká i v jiných oborech a kvůli možným potížím si přál zůstat v anonymitě (jeho jméno ale redakce zná). Co skupinka udělá dál, nechce předjímat. Počkají si na stanovisko ministerstva.

„Kdyby blízko vzniklo parkoviště s poloviční cenou, kamerou a nepřetržitou ostrahou, je logické, že bych tam přešel,“ tvrdí řidič Jaromír Ulrich, který parkuje na oploceném parkovišti u sportovní haly, kde se platí až 850 korun měsíčně.

Podle primátora jsou ceny na městských parkovištích výrazně nižší, protože jejich provoz není příliš nákladný.

„Ceny jsou věcí politického vedení města,“ reagoval na aktivitu podnikatelů ředitel městské policie Bronislav Schwarz. Podle něj není pravda, že městská policie parkoviště provozuje, pouze má na nich služebny a využívá místa k umístění odtažených aut.

Podnikatelé namítají, že město nemusí platit ostrahu, protože využívá „zdarma“ své strážníky a tím je ve výhodě.

Podle primátora mohli provozovatelé nejprve oslovit vedení města a vše si s ním vyříkat, protože vyhrocené spory na takové citlivé téma nikomu neprospějí.

Podle Vaňka chybí v Mostě opozice, proto podnikatelé, a nejen oni, hledají podporu jinde, třeba u OMMO. Toto hnutí spoluzakládal bývalý komunistický senátor Vlastimil Balín. Hnutí, jehož je jednatelem, loni ve volbách v Mostě neuspělo.