Upozornil, že podle městské rady vedení podniku stav řidičů podcenilo a že zlepšení nastalo po kolektivním vyjednávání s odbory, kdy se zvýšily mzdy. Na personální krizi měla vliv rekonstrukce tramvajové trati Záluží – Litvínov, kdy podnik musel zajistit řidiče také pro náhradní autobusovou dopravu.

Podle opozičního zastupitele Jana Hrubeše (Piráti a Zelení pro Most) byly letní výpadky značné a celkem nevyjelo přes 600 autobusových spojů. „Bylo to krajně nepříjemné,“ sdělil zastupitel. Kritizoval i nízkou informovanost o dočasně zrušených spojích. „V den, kdy se slavilo 120. výročí výročí MHD na Mostecku a jízdné bylo zdarma, nevyjela polovina spojů linky 20,“ dodal.

Předseda představenstva dopravního podniku a zastupitel Sáša Štembera (ProMost) připustil, že situace byla kritická, ale nesouhlasil s tvrzením, že dopravce nepříznivý vývoj podcenil. „Snažili jsme se to řešit. Ale bohužel, řidiči nejsou v celé republice. Je známo, že v dopravních podnicích schází pět tisíc řidičů,“ řekl předseda představenstva. Podle něj ještě před dvěma lety na tom byl Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova tak dobře, že poskytl několik řidičů Liberci, kde byla krize. Jinde kvůli ní omezují dopravní obslužnost.

Základní mzda řidičů v MHD na Mostecku byla dlouho nejnižší v regionu. Letos v červnu to bylo 21 200 korun bez prémií, nočního příplatku, přesčasů a víkendů. Štembera připomněl, že podnik nemohl dlouhodobě přilepšovat řidičům podle celostátního růstu minimální mzdy, a proto požádal akcionáře o příspěvek. Po rozhodnutí o navýšení mezd se začali hlásit zájemci o práci. „V současné chvíli je ten stav poněkud optimističtější,“ komentoval Štembera cestu z krize.

Kolektivní vyjednávání v dopravním podniku skončilo v půlce srpna, kdy se obě strany dohodly na růstu mezd všech zaměstnanců s platností od 1. září letošního roku. Základní mzda řidičů autobusů vzrostla na 30 tisíc korun. K tomu ještě náleží prémie a příplatky.

Den před nárůstem mezd jednalo mimořádně představenstvo společnosti, které řešilo počet řidičů a zajištění dopravní obslužnosti. „Výpadek řidičů byl řešen v průběhu celých prázdnin - došlo k dohodě s odborovou organizací, byla provedena rozsáhlá náborová kampaň, byly stanoveny náborové příspěvky. Vedení podniku přijalo taková opatření, aby se případný výpadek již neopakoval a byl zajištěn rozsah veřejných služeb v přepravě cestujících v plném rozsahu. Po vzájemné dohodě došlo ke změně na postu dopravně technického náměstka,“ zněl závěr schůze.