Mostecká radnice zrušila veřejnou zakázku na zpracování projektové dokumentace, podle které se měla změnit na kruhový objezd „téčková“ křižovatka ulic Topolová a Jana Palacha. Politici záměr znovu prodiskutují a prověří, zda je opravdu nutné ho realizovat. „Chceme to ještě detailně zhodnotit nejenom prostřednictvím našich odborníků v dopravní komisi, ale i na úrovni vedení města. Následně se rozhodneme, co s křižovatkou uděláme do budoucna,“ sdělil Deníku primátor Jan Paparega.

Křižovatka spojuje centrum Mostu se sídlišti kolem Kahanu. Radnice vyhlásila zakázku v lednu. Dokumentace měla sloužit pro společné územní rozhodnutí a stavební povolení. Podkladem byla studie z roku 2016, která stanovila přestavbu na okružní křižovatku. Ta měla vyřešit hlavně problémy s odbočováním autobusů vlevo, protože ve špičce při jízdě do centra dlouho čekají kvůli kolonám aut na hlavní ulici Jana Palacha. „Vložením okružní křižovatky do řešeného území získáme přirozené zklidnění v přímém směru, zlepšíme možnost najetí z boční komunikace a jasně bude definován směr jízdy,“ uvádí se ve studii. Město na to mělo souhlasné stanovisko od dopravního inspektorátu Policie ČR v Mostě.

Dům se solárními panely - Ilustrační foto
Most využije energii ze Slunce, přidat se mají další obce. Mění se i továrny

Zhotovení projektu loni v prosinci schválilo zastupitelstvo v rámci balíčku nových investic na rok 2022. „Je nutné zajistit plynulý a bezpečný provoz vozidel a chodců na pozemní komunikaci a zlepšit plynulost MHD. Jedná se o jednu z nejdůležitějších křižovatek k řešení. Studie byla dokončena již v roce 2016, tudíž bychom měli postoupit do dalšího stupně projektu,“ uvádí se v městském rozpočtu.

Chystaná investice v lednu vyvolala kritiku na sociálních sítích. Oponenti argumentovali tím, že křižovatka je jednoduchá, přehledná a přestavba bude zbytečným utrácením. „Za chvíli to tu bude jako na horské dráze. Lidem se bude točit hlava z tolika kruháčů,“ uvedla Jadie Šimková. Někteří však připustili, že méně zdatní řidiči čekají na odbočení déle, což je podle nich třeba v ranní špičce dost nepříjemné zdržení.

Podle náměstka primátora Marka Hrvola od vzniku studie uplynula už delší doba a je třeba prověřit možnost jednoduššího řešení i s ohledem na nové trendy v dopravě. „Nemyslíme si, že situace je tam až tak dramatická, že by si vyžadovala v blízké době rekonstrukci křižovatky. V tuto chvíli to není priorita,“ uvedl náměstek.

Nový areál Technických služeb Obrnice.
Vesnice u Mostu má vlastní technické služby. Organizace plánuje expanzi

Podle vedení města jsou teď prioritou křižovatky na třídě Budovatelé, kde v poslední době přibylo dopravních nehod. Radnice hodlá zavést na světelných křižovatkách u dopravního podniku, Centralu, Prioru a sportovní haly dynamické řízení, aby doprava po Budovatelce byla plynulejší a bezpečnější. „Máme připraveny finanční prostředky na zadání kompletní studie,“ uvedl Hrvol.

Křižovatky se mají s pomocí nových semaforů, kamer a počítače elektronicky propojit, aby reagovaly na aktuální provoz a řidičům se zkrátilo čekání na červenou v kolonách. Hrvol nevyloučil, že ještě letos by se stihl udělat projekt a začala by se řešit první křižovatka.

Výstavbu nových okružních křižovatek ve městě radnice neplánuje. Loni nechala vybudovat kruhák v ulici SNP, letos upraví minikruhák mezi Lidlem u čerpací stanice MOL v ulici Velebudická.

Nyní není průjezdná okružní křižovatka ulic J. Opletala a Čsl. Armády u gymnázia. Zavřela se v úterý 1. února po dlouhé rekonstrukci kanalizace a vodovodu. Oprava křižovatky potrvá do března.