V mosteckém areálu městského dopravního podniku vládla ve čtvrtek 12. prosince ráno slavnostní nálada. „Už ji přivezli!“ hlásil u brány vrátný. Novou tramvaj opatrně vyložili z kamionu na koleje a hned ji obklopili zaměstnanci, kteří si nejmodernější vozidlo na Mostecku začali fotit na mobily. "Ta je teda velká!" zaznělo v hloučku. Plně nízkopodlažní tramvaj EVO 2 je jedna ze tří stejného typu, které si podnik objednal za celkových 120 milionů korun. Uvnitř je například klimatizace, Wifi, USB připojení a elektronické počítání cestujících, což usnadní dopravní výzkumy. „Jsme konečně v 21. století,“ řekl spokojený ředitel podniku Daniel Dunovský. „Chceme, aby lidé jezdili tramvajemi rádi,“ dodal.

Tramvaj si převzali technici, kteří ji připraví na zkušební provoz. Na kolejích by se měla objevit v příštím týdnu, zatím ještě bez cestujících. Vozit je má od ledna příštího roku, kdy si podnik převezme druhou tramvaj. Třetí dorazí v únoru. Všechny budou jezdit mezi Mostem a Litvínovem.

Pořízení tramvají dotovala Evropská unie z 85 procent. Podnik chce do konce roku 2020 koupit s pomocí dotace další dvě tramvaje a poté ještě jednu. Na meziměstskou kolejovou dopravu tak bude mít celkem 6 nových nízkopodlažních vozidel. Tak rozsáhlá obnova vozového parku nemá v podniku obdobu.

Současná inovace navíc navazuje na jednu z největších veřejných investic v regionu od roku 1989. Podnik chystá kompletní rekonstrukci tramvajové trati mezi Mostem a Litvínovem, která podle projektové dokumentace může stát 680 milionů korun. I v tomto případě počítá investor s dotací. Nyní čeká, až ministerstvo dopravy posoudí zadávací dokumentaci pro vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele. Dopravce chce zahájit rekonstrukci trati v příštím roce. Práce by měly trvat dva roky a jsou naplánované na dvě etapy. Nejprve se má zrekonstruovat úsek mezi Litvínovem a chemičkou a pak část do Mostu. Kromě kolejové dráhy se budou vylepšovat i zastávky. Kvůli chystaným výlukám tramvají podnik koupil v Praze devět starších kloubových autobusů Citybus, které poslouží při náhradní dopravě.

Další novinkou v roce 2020 bude nákup a instalace moderního odbavovacího systému v MHD, díky kterému se Mostecko plně zapojí do integrované dopravy Ústeckého kraje (DÚK). Systém má usnadnit placení jízdného v tramvajích a autobusech a zpříjemnit cestování mezi městy. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova zatím uznává papírové jízdenky DÚK, ale elektronické jízdenky ne, protože má odlišný a starší odbavovací systém.

Podnik investuje i do nových autobusů. Nedávno pořídil pět nových nízkopodlažních vozů SOR za 31 milionů korun. „Jsou mimo jiné vybaveny vnitřním kamerovým systémem včetně čelní kamery a USB porty pro dobíjení drobné elektroniky,“ sdělil ředitel.

Změny jízdních řádů

Od neděle 15. prosince se v MHD v Mostě a Litvínově změní některé autobusové jízdní řády. Zastávka „Janov, blok D3" bude nově jen na znamení. U linky 10 se kvůli návaznosti na tramvaje posune odpolední spoj ze zastávky „Obrnice, sídliště“ (z 16.14 na 16.12 hodin) a podobně se upraví i u linky 31 ze zastávky Prior (místo 5.00 bude 4.58 hodin). Na lince 31 se v pracovní dny zavedou nové spoje s odjezdy v 5.00 a 20.55 hodin z mosteckého nádraží do průmyslové zóny Joseph u Havraně a zpáteční s odjezdy v 6.13 a 22.13 hodin. Na ostatních linkách v autobusovém provozu v Mostě i v Litvínově zůstávají jízdní řády beze změn. V tramvajovém provozu zůstávají jízdní řády stejné.