Kamil Novotný z Mostu pamatuje, jak u vrátnic fabrik kdysi stály dlouhé řady jízdních kol. S kolegy šlapali do pedálů i v zaměstnání, když museli něco vyzvednout z druhého konce obří chemičky. Bicykl byl tehdy nepostradatelný. „To nám teď chybí,“ říká Novotný, který je v Mostě koordinátorem městské mobility a představil ambiciozní radniční plán rozvoje cyklodopravy.

Cílem je zvýšit počet cyklistů vytvořením sítě nových cest, snížit riziko vážných nemocí z obezity a zlepšit životní prostředí omezením růstu automobilismu. Radnice má do roku 2030 investovat do rozvoje cyklodopravy až 33 milionů korun.

„Chtělo by to více cyklistů,“ potvrzuje městský radní a dopravní inženýr Jiří Nedvěd. Cyklodoprava v Mostě tvoří pouhá dvě procenta celkového přepravního objemu. Vládnou auta, kterých radnice registruje 48 tisíc a jež zajišťují 45 procent veškeré dopravy. Následuje chůze pěšky (31 procent) a MHD (22 procent). Zvednout cyklistiku alespoň na tři procenta navrhuje právě nová městská koncepce cyklistické dopravy. Na 60 stránkách podrobně popisuje, co se má udělat, aby lidé začali v komfortním a bezpečném prostředí jezdit na kole do práce, do školy, na nákupy, na poštu či za rekreací.

Podle Novotného to odlehčí automobilovou dopravu. „Potřebujeme dostat na kola i děti, aby je rodiče nevozili auty do škol,“ tvrdí Novotný.

86 kilometrů cyklotras

Délka cyklotras se má zvýšit z 16 na 86 kilometrů a má uspokojit všechny skupiny cyklistů včetně rodin s dětmi a výkonnostních sportovců. V návrhu jsou různé typy cest, jež navážou na letošní červený cyklopruh v ulicích Rudolická a Chomutovská. Bude několik páteřních tras, například zimní stadion dopravní podnik nebo ČSA Žatecká.

Vzniknou také další zklidněné lokality (Pětistovky), cyklozóny (park Šibeník) a parkovací cykloboxy (Matylda, Benedikt, Šibeník), ve kterých budou i nabíječky elektrokol. Jedná se dokonce o zřízení první půjčovny sdílených kol, která by se v malém měřítku vyzkoušela v příštím roce.

Zázemí pro cyklisty se má budovat podle finančních možností města. To za svou výhodu považuje široké ulice, ale na jejich přestavbu zatím nemá dotace. Ze svého má ročně vyhradit 2 až 3 miliony korun. Očekávat lze proto i levnější úpravy, tedy využívání chodníků. „Kolo je dopravní prostředek, patří do silničního provozu,“ upozorňuje cyklista Rudolf Hauf. Nedvěd namítá, že ne všude lze udělat cyklopruh na silnici, kde by se provoz neměl zpomalovat.

Diskutovat se také ještě bude o nákladnějších samostatných cyklostezkách či o typech povrchů. „Když už, tak pořádně,“ vybízí ke kvalitě architekt a cyklista Jiří Harant. Například návrhy prostoru pro cyklisty mezi Priorem a Centralem vzejdou v příštím roce z architektonické soutěže. „Cyklisty nejvíce trápí výjezd z města,“ varuje cyklista Jaroslav Hrubý. Další očekávají, že radnice bude projekty upřesňovat. „Chybí mi akční plán, který jasně určí priority, co a kdy se v jakém pořadí udělá,“ říká cyklista Zdeněk Tarant. Podle Novotného se priority stanoví postupně a zohlední i plány oprav komunikací, aby se nekopalo dvakrát.