Drážní úřad povolil rekonstrukci téměř šedesát let staré tramvajové trati mezi Mostem a Litvínovem. Pokud se letos podaří získat dotaci od Evropské unie, začne se jedenáctikilometrová dráha modernizovat v příštím roce a bude to jedna z největších veřejných investic v okrese od roku 1989. Náklady se odhadují na 550 milionů korun. Kompletní provoz na celém modernizovaném úseku, kde se očekává zrychlení cestování a zvýšení komfortu MHD, má začít v roce 2022.

Projekt řeší trať mezi zastávkami Chomutovská v Mostě a Obchodní dům v Litvínově. V roce 2020 se má udělat úsek Záluží Litvínov a v roce 2021 úsek Záluží Most. „Plánujeme výluky. Přepravu cestujících zajistí autobusy,“ sdělil Deníku ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský.

Podnik si nechá vylepšit kolejiště, troleje, inženýrské sítě a křižovatky se silnicemi. Lidé ocení hlavně přestavbu zastávek. Trať je totiž hlavní dopravní tepnou i pro obyvatele, kteří pracují v chemičce v Záluží.

„Rekonstrukci tramvajové tratě vítáme a aktivně na její přípravě s dopravním podnikem spolupracujeme. Konkrétně je to v oblasti technické a majetkoprávní, tedy ve vztahu k dotčeným pozemkům,“ sdělil Pavel Kaidl, mluvčí společnosti Unipetrol. Její tovární komplex uprostřed okresu je největším chemickým areálem v ČR, sídlí v něm desítky firem a denně se tam pohybuje kolem 6 500 lidí. Tramvajová trať, která areál Chempark protíná, vznikala v letech 19601980 i kvůli němu.

Mapka ukazuje úsek tramvajové tratě Most - Litvínov, který se má modernizovat.

Mapka ukazuje úsek tramvajové tratě Most - Litvínov, který se má modernizovat.  Zdroj: DPmML

Zastaralá trať podle odborníků neodpovídá současným trendům, které tlačí na vysoce kvalitní přepravu lidí ve veřejné dopravě.

Rekonstrukce například sníží jízdní dobu a hlučnost a má zvýšit atraktivitu této kolejové dopravy v regionu, kde je zhoršená kvalita životního prostředí a kde roste počet aut. Zastávky tramvají budou navíc bezbariérové, s elektronickým informačním systémem a novými osvětlenými přístřešky jednotného vzhledu. V zastávce Chemopetrol zmizí podchody a vznikne úrovňový přechod přes trať. Podobné změny čekají zastávku Petrochemie, kde se upraví podchod a zůstane jen jedno vstupní schodiště. Bezbariérový přístup tam umožní vnější rampa.

Dopravní podnik nemá na tak rozsáhlou stavbu peníze, proto požádal o podporu 468 milionů korun z evropského Operačního programu Doprava. Akce je součástí velkých regionálních projektů zařazených do takzvané Integrované územní investice Ústecko Chomutovské aglomerace, jejíž řídící výbor rekonstrukci trati doporučil. Letos se v soutěži vybere dodavatel stavby a zpřesní se náklady. Pokud EU neposkytne dotace, stavba se odloží.

Ojedinělý projekt nezahrnuje další inovace, které se připravují zvlášť. Podnik si díky jiné dotaci objednal tři nové nízkopodlažní tramvaje za víc než sto milionů korun. Budou mít minimálně 45 míst k sezení a 110 k stání, klimatizaci, wifi či dobíječky na USB. Na trať by měly vyjet ještě před rekonstrukcí. Novinkou v roce 2020 bude i moderní odbavovací systém, přes který se MHD zapojí do integrované dopravy Ústeckého kraje, v níž se uznávají jízdenky různých dopravců a přestupující cestující tak platí za jízdné méně.

Předchůdkyně dnešních tramvají začaly jezdit v roce 1901 mezi Mostem a Janovem. Ve 30. letech jim začaly pomáhat autobusy. Trolejbusy sloužily v letech 1946 1959 na Litvínovsku, kde spojovaly město a chemičku v Záluží. Dopravu do továrny od roku 1957 přebírala tzv. rychlodráha (tramvaje), která se postupně rozšířila i do Mostu.

Stručná historie MHD na Mostecku

Předchůdkyně dnešních tramvají začaly jezdit v roce 1901 mezi Mostem a Janovem. Ve 30. letech jim začaly pomáhat autobusy. Trolejbusy sloužily v letech 1946 – 1959 na Litvínovsku, kde spojovaly město a chemičku v Záluží. Dopravu do továrny od roku 1957 přebírala tzv. rychlodráha (tramvaje), která se postupně rozšířila i do Mostu.

Nedostatky tramvajové trati Most – Litvínov:
- nevyhovující technický stav
- vysoká hlučnost (kombinace technické zastaralosti vozidel i trati)
- opotřebí hlav kolejnic
- dožilé trolejové vedení a kabelové trasy, které mohou v budoucnosti komplikovat provoz
- dráha není stavěná na vozidla vyšší rychlosti
- nástupiště nejsou plně bezbariérová, zastávky Chemopetrol a Petrochemie jsou v havarijním stavu, chybí nebo je nedostatečné osvětlení
- extrémně namáhané přejezdy, které poškozují kolejnice a zvyšují jejich opotřebení
- výhybky jsou v současné době na hranici své životnosti a hrozí jejich zvýšená poruchovost

Zdroj: Plán udržitelné městské mobility měst Mostu a Litvínova/září 2018