Na plakátech Docela velkého divadla Litvínov se obvykle objevují fotografie herců z chystaných pohádek pro děti. Tentokrát na programu nejsou jen Rumcajs a Kocour v botách, ale i černobílý snímek vybuchlé jaderné elektrárny v Černobylu. Umělci se totiž rozhodli reagovat na citlivé globální téma a zkoušejí surrealistické drama Sarkofág Černobyl podle divadelní předlohy Vladimíra Gubareva. Divadlo se politicky angažovanou inscenací zastává obyčejných lidí v nouzi, kteří jsou oběťmi chyb státního aparátu.

„Mlčení, zatajování a lži provázejí každou ruskou jadernou havárii,“ sdělil režisér a umělecký šéf Docela velkého divadla Litvínov Jurij Galin, který žil v Rusku 47 let, ale už 29 let je doma na Mostecku.

Podle Galina se mocní na černobylské havárii nepoučili. Divadelník patří ke kritikům putinovského Ruska, které podle něj vede hybridní válku s celým pokrokovým světem a pokračuje v manipulacích. Režisér se odvolává i na další havárie, a proto například nesouhlasí s tím, aby atomové elektrárny v ČR stavěla ruská firma.

Seriál Černobyl - trailer  Zdroj: YouTube.com/Totalfilm.cz

Litvínovské divadlo uvede inscenaci v premiéře 11. října a na svém webu zveřejnilo seznam zamlčovaných jaderných katastrof, aby vysvětlilo důvody, proč zvolilo právě tento námět. Umělci kromě exploze černobylské atomové elektrárny v roce 1986 kriticky glosují třeba tutlané havárie několika sovětských či ruských jaderných ponorek, při nichž zemřely skoro dvě stovky lidí.

Divadlo zároveň pochválilo za objektivitu letošní britsko-americký seriál Černobyl z produkce HBO, ale ohradilo se vůči chystanému ruskému seriálu, v němž se má spekulovat o cizím vlivu – agent sovětské KGB pátrá po agentovi americké CIA operujícím v Černobylu před výbuchem. „Agent CIA v černobylské elektrárně byl pro mě poslední kapkou. Proto se svými lidmi zkouším Sarkofág, příběh o Černobylu, o nebezpečí lži, zatajování a neodpovědnosti vedoucí k tragédii. Chceme, aby to lidi věděli,“ uvedl Galin.

Vážná a aktuální společenská témata pravidelně zařazuje do svého programu i Městské divadlo v Mostě. Například v inscenaci Home video ukazuje, jak mohou sociální média a kyberšikana obrátit vzhůru nohama život mladého člověka. V interaktivním soudním dramatu Teror, kde jsou diváci v roli poroty, se mostečtí umělci věnují hrozbě terorismu a etickému dilematu, zda je správné sestřelit přepadené civilní letadlo řítící se na fotbalový stadion plný lidí.

Další živé téma, xenofobie a rasismus, divadlo otevře 18. října, kdy poprvé představí hru Faulovaný útočník (Juller) zdramatizovanou podle skutečných událostí. Líčí vzestup a pád špičkového německého fotbalisty, který pomohl své vlasti dostat se mezi sportovní velmoci, ale pak musel zemřít, protože byl Žid. „Jedná se v podstatě o sled obrazů mapujících život slavného fotbalisty židovského původu Julia Hirsche, který zemřel v koncentračním táboře v Osvětimi,“ sdělila režisérka Hana Marvanová.

Drama je inscenované hlavně pro mladé lidi, studenty středních škol a žáky druhého stupně ZŠ. Světová premiéra byla v Lipsku a zaujala i divadelní kritiky.