Než napadne sníh, chce město Most opravit další chodníky a vozovky. Jedná se o miliony korun. Kromě už avizované velké rekonstrukce nejrušnější třídy Budovatelů – úsek naproti Rozkvětu, Centralu a magistrátu – a výstavby dalších parkovišť se oprav dočkají i cesty na odlehlejších místech.

„V současné době se ukončuje oprava silnice Ke Koupališti, která vyjde městskou pokladnu asi na 1,3 milionu korun. Do konce roku jsou potom naplánovány další celkové opravy komunikací,“ informovala tisková mluvčí magistrátu Alena Sedláčková.

V ulici Jaroslava Haška nechá město vylepšit vozovku a upravit část chodníku. Náklady jsou podle mluvčí odhadovány na 1,3 milionu korun. „V novém se ocitne také chodník vedoucí parčíkem u dopravního podniku, tedy z ulice Zahradní směrem k třídě Budovatelů. Tady se počítá se zhruba 1,5 milionem korun,“ upřesnila Sedláčková.

V ulici Antonína Dvořáka řemeslníci opraví chodník u bloku 64. Město za to zaplatí zhruba 280 tisíc korun a dalších téměř 160 tisíc uvolní na opravu chodníku od bloku 64 k bloku 65.

Práce se podle Sedláčkové nevyhnou ani Souši, kde na zvelebení čeká v ulici Nová Hraniční (od ulice Pod Strání až k vyústění do ulice Na Novém světě) chodník i vozovka. V tomto případě radnice předpokládá, že finanční náklady dosáhnou celkem zhruba 1,4 milionu korun.

Celoplošné opravy komunikací bude zajišťovat správce komunikací, tedy Technické služby města Mostu.

Přibližně dva miliony korun uhradilo město za nový povrch ze zámkové dlažby v okolí magistrátu. Součástí stavby bylo i vytvoření palisádové stěny s lavičkami nedalo vstupu do Centralu Most.

Cyklisté: Pamatujte na nás!

Podle mosteckého propagátora cyklistiky Rudolfa Haufa by se mělo při úpravách ulic myslet i na vyznavače ekologické dopravy – na cyklisty. Například nahrazování asfaltu dvoubarevnou zámkovou dlažbou se dá podle Haufa snadno a levně využít ke vzniku cyklostezky – například pruh z šedé dlažby by byl pro chodce, pruh z červené dlažby pro cyklisty. Podle Haufa ale vše naráží na jediný problém. Městu Most podle něj chybí jasná koncepce rozvoje městských cyklostezek. „Stále se bere ohled na motoristy a parkování na úkor chodců a cyklistů, kterých je mnohem víc,“ říká Hauf, který nedávno kritizoval integrovaný plán rozvoje města.

Hauf zaslat radnici dopis, ve kterém obhajuje právo cyklistů na bezpečnou jízdu Mostem. Cyklisté, kteří by podle zákona neměli jezdit po chodníku, nemají na výběr – musejí jezdit po rušných silnicích, kde riskují střet s auty, nebo se motají do cesty chodcům na vybraných chodnících, které zároveň slouží jako cyklostezka. Tento hybridní „cyklostezkochod­ník“, vzniklý pouhým vztyčením značek, není podle Haufa ve skutečnosti žádnou cyklostezkou. „Většina rodin kola už doma má a rády je i používají, avšak za současného stavu si příliš netroufají jezdit,“ tvrdí zkušený cyklista.

Podle něj se přílišná podpora automobilové dopravy projevuje znehodnocením velkých ploch, které by mohly sloužit k ekologické dopravě. „Při každé renovaci nebo výstavbě městských průjezdních komunikacích se musí pamatovat i na cyklisty,“ upozorňuje Hauf. Odvolává se na renomované odborníky a dopravní výzkumy. „Celkem 73 procent Evropanů zastává názor, že používání jízdních kol by mělo být mít ve městech oproti automobilu zvýhodněno. Nátlakové skupiny motoristů jsou sice v menšině, avšak dobře organizované a aktivní. Automobily jsou ale ve městech například velkým zdrojem hluku, který poškozuje duševní i fyzické zdraví obyvatel,“ uvádí Hauf.