Velký zájem Litvínovanů se projevil na posledním setkání, kde řešili spor o parkování v okrsku Gorkého. „Na jednání nás byl ze zastupitelstva pouhý zlomek, zatímco občanů přišlo hodně,“ upozornil Urik.

Další společné shromáždění bude 18. března od 16 hodin v Centru bakalářských studií u Schola Humanitas, kde radnice představí záměr výstavby přestupního terminálu Citadela. V plánu jsou úpravy prostranství u konečné tramvaje, křižovatky ulic Podkrušnohorská a K Loučkám, změna parkování, zastávek MHD a zeleně.

Současná podoba litvínovského autobusového nádraží
Litvínov chce kvůli stavbě nového nádraží koupit restauraci za miliony

Město také pokračuje v přípravě projektů, ke kterým se veřejnost mohla vyjádřit loni v rámci plánu udržitelné mobility. Litvínov už koupil budovu restaurace u vlakové stanice, kde vznikne nové autobusové nádraží. Výstavba má začít v polovině příštího roku a do té doby město restauraci pronajme, aby se o objekt před demolicí nemuselo starat.

Litvínov zároveň jedná se železničáři a krajský úřadem o navazující modernizaci trati Litvínov – Oldřichov u Duchcova a elektrifikaci úseku do Louky u Litvínova, což zvýší rychlost vlaků a umožní přímé spojení s Ústím nad Labem. „Snažíme se o to, aby doprava byla atraktivnější a došlo i k navýšení počtu spojů,“ uvedl předseda litvínovské dopravní komise František Krtička.

Město podle něj sleduje i záměr na výstavbu vysokorychlostní trati Praha – Ústí – Drážďany, kde studie proveditelnosti zatím počítá s vedlejší větví do Mostu. Radnice by uvítala, kdyby se oba koridory propojily a některé spoje zajížděly až do Litvínova. Celá studie bude hotová do konce letošního června.

Autobusové nádraží v Mostě.
Nové autobusové nádraží v Mostě má uvolnit silnice pro rychlejší MHD

Část opozice v sousedním Mostě se obává, že Most by mohl o odbočku z mezinárodní železniční sítě přijít, pokud se kvůli pomalejšímu růstu ekonomiky začnou škrtat výdaje. Podle opozičního zastupitele Jana Hrubeše (Piráti a Zelení pro Most) by se města na uvažované mostecké větvi měla spojit a tlačit na ministerstvo dopravy, že odbočku opravdu chtějí. „Pro budoucnost našeho města je to zásadní projekt, který by mohl přispět ke zvýšení životní úrovně v Mostě,“ sdělil Hrubeš.

„Není to pro nás úplně nová věc,“ sdělil radní a bývalý poslanec Vlastimil Vozka (ProMOST). V minulém volebním období s vysokorychlostní tratí souhlasil sněmovní hospodářský výbor. „Je to správná cesta, protože vysokorychlostní železniční doprava se zanedbávala. Je to ale běh na dlouhou trať,“ dodal Vozka.

Demolice mostu mezi Mostem a Rudolicemi. Září 2018
Most a Litvínov řeší nové stavby. Na dělníky čekalo několik překvapení

Stavět by se nemělo dřív než za deset let. Vlaky mají jezdit na hlavním úseku rychlostí až 350 kilometrů za hodinu a Česko se tak napojí na vysokorychlostní síť v Německu. Uvažuje se i o zavedení nových linek.

„Po realizaci navrhovaných staveb dojde ke zcela zásadnímu zkrácení jízdních dob na 30 minut či méně nejen v relacích Praha – Ústí nad Labem a Ústí nad Labem – Drážďany, ale také mezi Prahou a Litoměřicemi a díky vedlejší větvi i z Prahy do Loun a Mostu,“ oznámila nedávno Správa železniční dopravní cesty.