Velký zájem Litvínovanů se projevil na posledním setkání, kde řešili spor o parkování v okrsku Gorkého. „Na jednání nás byl ze zastupitelstva pouhý zlomek, zatímco občanů přišlo hodně,“ upozornil Urik.

Další společné shromáždění bude 18. března od 16 hodin v Centru bakalářských studií u Schola Humanitas, kde radnice představí záměr výstavby přestupního terminálu Citadela. V plánu jsou úpravy prostranství u konečné tramvaje, křižovatky ulic Podkrušnohorská a K Loučkám, změna parkování, zastávek MHD a zeleně.

Město také pokračuje v přípravě projektů, ke kterým se veřejnost mohla vyjádřit loni v rámci plánu udržitelné mobility. Litvínov už koupil budovu restaurace u vlakové stanice, kde vznikne nové autobusové nádraží. Výstavba má začít v polovině příštího roku a do té doby město restauraci pronajme, aby se o objekt před demolicí nemuselo starat.

Litvínov zároveň jedná se železničáři a krajský úřadem o navazující modernizaci trati Litvínov – Oldřichov u Duchcova a elektrifikaci úseku do Louky u Litvínova, což zvýší rychlost vlaků a umožní přímé spojení s Ústím nad Labem. „Snažíme se o to, aby doprava byla atraktivnější a došlo i k navýšení počtu spojů,“ uvedl předseda litvínovské dopravní komise František Krtička.

Město podle něj sleduje i záměr na výstavbu vysokorychlostní trati Praha – Ústí – Drážďany, kde studie proveditelnosti zatím počítá s vedlejší větví do Mostu. Radnice by uvítala, kdyby se oba koridory propojily a některé spoje zajížděly až do Litvínova. Celá studie bude hotová do konce letošního června.

Část opozice v sousedním Mostě se obává, že Most by mohl o odbočku z mezinárodní železniční sítě přijít, pokud se kvůli pomalejšímu růstu ekonomiky začnou škrtat výdaje. Podle opozičního zastupitele Jana Hrubeše (Piráti a Zelení pro Most) by se města na uvažované mostecké větvi měla spojit a tlačit na ministerstvo dopravy, že odbočku opravdu chtějí. „Pro budoucnost našeho města je to zásadní projekt, který by mohl přispět ke zvýšení životní úrovně v Mostě,“ sdělil Hrubeš.

„Není to pro nás úplně nová věc,“ sdělil radní a bývalý poslanec Vlastimil Vozka (ProMOST). V minulém volebním období s vysokorychlostní tratí souhlasil sněmovní hospodářský výbor. „Je to správná cesta, protože vysokorychlostní železniční doprava se zanedbávala. Je to ale běh na dlouhou trať,“ dodal Vozka.

Stavět by se nemělo dřív než za deset let. Vlaky mají jezdit na hlavním úseku rychlostí až 350 kilometrů za hodinu a Česko se tak napojí na vysokorychlostní síť v Německu. Uvažuje se i o zavedení nových linek.

„Po realizaci navrhovaných staveb dojde ke zcela zásadnímu zkrácení jízdních dob na 30 minut či méně nejen v relacích Praha – Ústí nad Labem a Ústí nad Labem – Drážďany, ale také mezi Prahou a Litoměřicemi a díky vedlejší větvi i z Prahy do Loun a Mostu,“ oznámila nedávno Správa železniční dopravní cesty.