Překvapivý zájem je především o takzvanou Švestkovou dráhu z Čížkovic do Obrnic, na níž v létě jezdí turistické vlaky z Mostu do Litoměřic a jezdí po ní občas i nákladní vlaky společnosti Unipetrol; za loňský rok jich projelo podle statistiky SŽDC celkem 54.

Zájem o trať projevil jak svazek místních obcí, který se na financování turistické dopravy podílí, tak i sdružení Zubrnická museální železnice (ZMŽ). Nadšenecký spolek, který provozuje vlastní trať v Českém středohoří, na Švestkové dráze jeden rok zajišťoval dopravu, pak ale odešel. Kvůli zájmu obou z nich by se mělo řízení o zrušení tratě přerušit.

„Pokud se trať opravdu zruší, bude stát její likvidace daleko více peněz, než by stála údržba a provoz. To nemluvím o sanaci trati nebo následných úpravách terénu,“ řekl už dříve Deníku starosta Budyně nad Ohří Petr Medáček.

Mnohem méně využívaná je trať z Račiněvse do Libochovic. Její část je sice pořád využívaná osobními vlaky, ale ty končí ve Straškově. O převod vlastnických práv na zbylý úsek do Libochovic už požádal muzejní spolek KŽC.

O další tři ohrožené lokálky zatím zájem nikdo neprojevil, i když správní řízení o jejich zrušení ještě nezačalo. K mání jsou zatím tratě z Rumburka do Jiříkova nebo soustava tratí mezi Kadaní a Doupovskými horami, které využívají mimo jiné armádní transporty. Zatím bezprizorní je i trať z Děčína do Oldřichova; nákladní dopravce ČD Cargo z ní chce ponechat jen úsek Oldřichov - Teplice Lesní Brána, kde stále doufá v obnovení přepravy písku do sklárny.

ČTK, Oldřich Hájek